is het koninginnedag of koninginneNdag?

we vieren de verjaardag van 1 koningin. dus zou het koninginnedag moeten zijn. met de nieuwe spelling zou het met die extra n moeten. om dze regel hebben ze zelfs de biologische naam van bijvoorbeeld de paardenbloem veranderd. maar omdat onze huidige koningin jarig is in een koude maand vieren we nu ook haar verjaardag. en als willem alexander koning is, blijven we koninginnedag op 30 april vieren. hoe zit deze spelling nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Het beste antwoord

Zoals iedereen weet is het meervoud van koningin: koninginneN. Een dag van koninginnen is een koninginneNdag.
MAAR: omdat we in Nederland maar één koningin hebben noemen we dag waarop we haar (die ene koningin) vieren Koninginnedag. Het maakt totaal niet uit of ze dan jarig is, of het haar trouwdag is, of het de dag is waarop haar eerste kind wordt geboren, of het de dag is waarop haar universiteitsdiploma werd uitgegeven, et cetera. Het is puur de verwijzing naar die ene koningin die we hebben. En dan gaat de volgende regeling op:
- de regels voor de tussenletter -n- gelden voor samenstellingen waarin tussen de delen een toonloze e wordt gehoord: zoals bijvoorbeeld in peresap, maneschijn, koninginnedag.
- Stap 2: Is het eerste deel een unieke persoon of zaak? (koningin, zon): dan geen tussen -n- .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is Koninginnedag. Er is maar 1 koningin. Deze spelling is niet meeveranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het inderdaad. Leve de logische spelling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee niet logisch, want we vieren niet de verjaardag van 1 koningin. we vieren de verjaardag van iemand die al lang geen koningin meer is, of we vieren de verjaardag van alle koninginnen die nederland gehad heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koninginnedag wil zeggen: dag van de Koningin. Het wil niet zeggen dat ze dan per se jarig moet zijn. Koningin Beatrix heeft ervoor gekozen deze dag op de verjaardag van haar moeder te houden. Het kan ook best zijn dat Willem Alexander er voor kiest die dag wel op zijn verjaardag te laten plaatsvinden. Dit wordt dan waarschijnlijk niet Koningedag maar Koningsdag 28 april.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, en hoe zit het dan met het koninglijk meervoud?
;-)
Er zijn meer uitzonderingen die geen tussen-n hebben, zoals:
- zonneschijn
- maneschijn
- beregoed
- boordevol
- reuzeleuk
- apetrots
- kinnebak
- ruggespraak
- kattebelletje
- bolleboos
- apekool.
En er zijn er vast nog meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is:
Koninginnedag

Omdat er in Nederland een koningin bestaat (Beatrix) heet het Koninginnedag.