Wat zijn de regels voor leestekens?

Graag een hele goede en duidelijke uitleg.

Als het kan met een voorbeeld zin/tekst, maar dan ook graag wel de uitleg erbij :D.

alvast bedankt!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel dus deze:

: ; . , ? ! en al die dergelijke dingen

Toegevoegd na 15 minuten:
Bedankt voor de antwoorden, hier heb ik iets aan. :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Antwoorden (5)

Tijdens het schrijven van een brief, werkstuk of andere dingen, kom je verschillende leestekens tegen. Maar wanneer gebruik je een dubbele punt en wanneer een puntkomma? En wat is een apostrof of een trema? In dit artikel kunt u de meest gebruikte leestekens vinden. Lees dus verder op de site....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanhalingstekens en leestekens

Er zijn geen vaststaande regels voor het weergeven van citaten; wel zijn er conventies die door de meeste adviesboeken gehanteerd worden. Ook wij houden deze vuistregels aan:

Als er een hele zin geciteerd wordt, begint het citaat met een hoofdletter, en valt de punt binnen de aanhalingstekens:
Ik zei: "Ik hou niet van appeltaart."
De kassière vroeg: "Hebt u een klantenkaart?"
Als de zin begint met het citaat, vervalt de punt (het vraagteken blijft staan), en wordt het citaat gevolgd door een komma:
"Ik hou niet van appeltaart", zei ik.
"Hebt u een klantenkaart?", vroeg de kassière.
Als een deel van een zin geciteerd wordt, begint het citaat met een kleine letter, en valt de punt buiten de aanhalingstekens:
De directeur vond de ophef "nogal overdreven".
Gedachten worden zonder aanhalingstekens weergegeven, en na de dubbele punt volgt een kleine letter:
Ik dacht: morgen ga ik naar de film.
Morgen ga ik naar de film, dacht ik.
Veel mensen twijfelen over de plaats van de komma als een citaat wordt onderbroken, en ook adviesboeken zijn het hierover niet altijd met elkaar eens. Wij zetten zelf de komma binnen de aanhalingstekens als hij ook in de hele geciteerde zin voorkomt, en buiten de aanhalingstekens als dat niet het geval is:
"Kortom," besloot hij zijn verhaal, "we hadden een heerlijke vakantie." (De hele geciteerde zin is: 'Kortom, we hadden een heerlijke vakantie.')
"Waarom", wilde mijn broertje weten, "zijn bananen krom?" (De hele geciteerde zin is: 'Waarom zijn bananen krom?')

Overigens houden uitgevers van romans en andere fictieboeken vaak net iets andere regels aan. Ze hanteren de ELDA-regel: 'eerst leesteken, dan aanhalingsteken'. Dat wil zeggen dat de komma in de volgende zinnen in veel boeken binnen de aanhalingstekens wordt geplaatst, hoewel die eigenlijk niet bij het citaat hoort:

"Ik hou niet van appeltaart," zei ik.
"Waarom," wilde mijn broertje weten, "zijn bananen krom?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit zelf bedacht, of heb je er misschien een link van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Link staat er toch bij?
jc54
13 jaar geleden
Kwestie van knippen en plakken...... toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar ik zag die link eerst even niet. Sorry
Voor het juist plaatsen van komma's kun je de volgende vuistregels aanhouden. Gebruik komma's spaarzaam en plaats ze waar je een pauze hoort in de zin. Voor het woord "en" hoef je meestal geen komma te zetten, ook al hoor je daar een pauze.

Overigens zou je moeten schrijven: "een voorbeeldzin of -tekst".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel! Bij vragen over taal moet je nog eens extra controleren : )
Leestekens (ook wel 'interpunctie' genoemd) zijn bedoeld om de verbanden tussen zinnen duidelijk te maken en te voorkomen dat je een tekst verkeerd leest.

Hier de verschillende leestekens op een rijtje, met daarbij een duidelijke uitleg:
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/2872-interpunctie-het-gebruik-van-leestekens.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leestekens leren gebruiken, hier vind je een duidelijke uitleg.

Toegevoegd na 25 seconden:
http://leer-actief.nl/verhalen/vriendschap/leestekens/leestekens.htm