Als Mees.

Toegevoegd op 23-05-2009 14:53:07
Je hebt hier in de buurt de Maetis groep en die spreek je toch echt uit met meetis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maetis is waarschijnlijk een quasi-Latijnse fantasienaam die je op z'n Latijn hoort uit te spreken, dus inderdaad 'meetis' (of 'maitis' zou eigenlijk beter zijn). Maes is gewoon een andere schrijfwijze voor Maas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze naam spreek je als Maas uit...

Toegevoegd op 23-05-2009 13:55:40
En dit weet ik overigens zeker omdat dit ook de naam was van mijn ex-werkgever...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maas.
Het is waarschijnlijk en buitenlandse naam.
Soms ook wel al Mes uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maas. Op de Waalse radio zijn er nu ook reclamespotjes te horen waarin ze zeggen dat je het op de Nederlandse manier moet uitspreken. (Ik heb het hier over het biermerk Maes).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maas maar idd het is verwarrend, is de naam namelijk meas dan is het weer mees.
ik vind mees persoonlijk een hele mooie naam, maar dat ter zijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je denkt natuurlijk dat het mees is

maar dat is het niet het is : maas ;
wand de A staat voor de E en dat maakt maas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mees. Of maas.
Of maaess.

XD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Maas. bij een dubbele klinker zoals AE, EA of OI wordt de tweede klinker gebruikt om aan te geven dat de eerste verlengd wordt. Dat gaat echter niet op voor woorden met een latijnse oorsprong, waar bijvoorbeeld de klinkercombinatie ae als ai moet worden uitgesproken. Ook zijn sommige klinkercombos veranderd tot een andere klank, waarbij de verlengende functie verloren is gegaan. Dat is geloof ik meestal het geval.
Deze manier van klinker-verlenging is in onbruik geraakt en eigenlijk alleen nog terug te vinden in namen (zoals Maes, Oirschot of Oirsbeek)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon als Maas.