Telegramstijl : vandaag vraag gesteld ? Morgen beantwoord . Wie weet de precieze regels van het schrijven in telegramstijl ?

Toegevoegd na 58 minuten:
Het gebeurt. Maar vandaag gebeurd . Wie doet dit nog goed ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
13.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)

Het beste antwoord

Telegramstijl schrijf je door zo veel mogelijk woorden uit een zin weg te laten, zonder dat de betekenis of de kern van de zin verandert.

In een willekeurige zin zullen de meeste werkwoorden en voorzetsels en lidwoorden sneuvelen, omdat we de taal prima begrijpen zonder. In het Nederlands hebben we ook nog de mogelijkheid om woorden samen te trekken om nog iets korter te zijn.

Het is niet prettig leesbaar, maar de boodschap komt over, en dat is de bedoeling van een telegramstijl. Ook zit al een tijdje te broeden op een voorbeeld door één van mijn zinnen in dit stukje om te zetten in telegramstijl, maar het wil me nog niet echt lukken.
Laten we wel wezen, jet is niet bepaald MIJN stijl. ;-)

"Telegramstijl geschreven door woorden weg te laten zonder betekenisverandering. " Zoiets zou mijn eerste zin mogen luiden, Naast weglaten van woorden, wordt dus ook de grammatica een beetje aangepast en zelfs woorden samengetrokken indien mogelijk. Daardoor willen telegrammen nog wel eens 'gebiedend' of kortaf klinken.

"Ik heb de kamer helemaal netjes opgeruimd en de koffie alvast gezet voor de visite, dus wat mij betreft mogen ze zo komen. "

"Kamer opgeruimd, koffie gezet; visite mag komen. "
Je pakt dus echt alleen de kern van de zin. Voorwaar een ware kunst.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah nou zie ik het : " Kamer opgeruimd moet met een D, omdat kamer opgeruimt niet klopt. Maar ik zoek nog een beter voorbeeld met de T /D.( Waarbij de T goed lijkt te zijn , maar dat niet is ) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je zoeken naar iets met gebeurt / gebeurd.
Volgens mij kun je daar de plank echt lekker mis gaan slaan....of overleefd / overleeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad . Het gebeurt. Vandaag gebeurd. Geweldig ! Wat een moeilijk taalgebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van : ' oma vier jaar overleeft.' Heeft er iemand (opa bijvoorbeeld) oma inmiddels al vier jaar overleefd ? Of gaat het hier om een zeer bijzondere vierjarige oma die iets (een ongeluk of val) overleeft ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja , enorm goed . Twee betekenissen . Eentje met een D en de andere met T.

Andere antwoorden (5)

Ik heb zo mn eigen rgls vr tlgrmstl. Meestal doe ik wat mkklkst is.

Toegevoegd na 28 seconden:
*geen idee wat de echt regels zijn*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind dit wel degelijk een plusje waard.. puur om de humor....jammer hoor die minnetjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks! dat waardeer ik. :-)
Zo beknopt mogelijk iets opschrijven. .. beknopt opschrijven.

Dus overbodige woorden weglaten zodat een ander het toch begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Goldenten;

Als je in telegramstijl schrijft moet je de spelling gewoon zo blijven hanteren als je bij een complete zin had gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijf vooral begrijpelijk Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koppen van kranten staan ook in telegramstijl. Het wordt dus nog steeds gebruikt. Juist aan de hand van de spelling kun je lezen wat er bedoeld wordt.
Als ze willen melden dat Pietje is verhuisd, staat er "Pietje verhuisd". Als er staat "Pietje verhuist", dan is de verhuizing (nog) niet voltooid. Het wordt beknopt weergegeven, maar de spelregels van de taal blijven wel gehandhaafd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toet , weer zo'n mooie verwarrende . Zie ook de reacties bij marleen's antwoord +1 .