Waar is de uitspraak 'Ouwe' ineens vandaan gekomen?

De term is wel bekend, maar afgelopen jaar gebruikt iedereen het nadat we daarvoor 'gast' gebruikten. Is er een aanleiding voor 'Ouwe'?

13 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Ha, die Annswers;

Zowel 'gast' als 'ouwe' zijn op zichzelf geen nieuwe aanwinsten in jongerentaal, zo'n 35 jaar geleden hoorde ik die ook al. Trends worden gewoon gerecycled, maar in het internettijdperk gaat dat alleen een stuk sneller waardoor je je soms afvraagt of jij iets gemist hebt en waar een kreet zo snel vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien komt dit van populaire youtubefilmpjes, waarin iemand steeds zegt: 'Leipe shit ouwe'!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang ik weet is dat woord ouwe al in gebruik. Gast is een nieuwer wordt. Ik ben 58 en gebruikte net als mijn vrienden en bekende ouwe heel vaak
13 jaar geleden
Een tijdje terug zat ik met dezelfde vraag en stelde hem op mijn werk.

Een collega vertelde mij dat het in de scheepvaart gebruikt wordt / werd. Hijzelf heeft een jaar of 20 als matroos gewerkt en de kapitein werd 'ouwe' genoemd.