waarom voortplanten?

mensen zijn toch geen planten? waarom noemen ze dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

Omdat zaad nu eenmaal geplant wordt. Zaadjes worden geassocieerd met planten.

Toegevoegd na 2 uur:
Zaadplanten bijv. zijn planten, waarbij de seksuele voortplanting gebeurt via zaden. De superstam wordt ook wel 'spermatophyta' als landplant 'embryophyta'. Die namen zijn ook bij mensontwikkeling bekend, dus....enfin, we leven allemaal in dezelfde natuur, mens, dier en plant,dus planten we ons allemaal voort.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

'Voorplanten' heeft in het woord niks met 'planten' te maken, het kan ook wel 'Voortbrengen' zijn, want dat is eigenlijk wat wij doen, het is een proces voor het voortbrengen van nakomelingen. Zou het anders heten bijvoorbeeld dan nu voortmensen, zou het niet kloppen bij planten/dieren ed...dan zou je voor elke soort een andere naam moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Gerrit,dat is gewoon een nettere uitdrukking voor: Kindjes maken! Met planten heeft het idd niets te maken, of je moet denken aan het gras,dat 2 kontjes hoog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voortplanting, ook wel reproductie genoemd Pruts, is het proces waarbij levende wezens voor het voortbestaan van de soort zorgdraagt. Maar dat wist je natuurlijk al!
Dat de 'plant' in de naamgeving daarvoor als voorbeeld wordt genomen is begrijpelijk maar toch ook mooi...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We gaan voortplanten is gelijk aan vermeerderen denk ik en het lukt nog niet om ons te zaaien, enten of te stekken.