Wat is het verschil tussen een astronaut en een kosmonaut?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
18.2K

Het beste antwoord

Geen.

De Russen gebruiken van oudsher het woord kosmonaut - letterlijk: ruimtereiziger.

De Amerikanen gebruiken van oudsher het woord astronaut - letterlijk: sterrenreiziger.

De Chinezen gebruiken van oudsher het woord taikonaut - letterlijk: ruimtereiziger.

Omdat de Russen en de Amerikanen als eersten mensen buiten de dampkring wisten te brengen, zijn hun naamgevingen bekend geworden. De Chinezen waren pas veel later, dus hun naamgeving is vrijwel onbekend.

Maar feitelijk is er geen verschil tussen de namen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik heb een Bron voor je gevonden - zie hieronder. Daar vind je nog veel meer achtergrondinformatie.

Daar las ik ook over de naam yuhangyuan - die ik eerlijk gezegd ook nog niet kende.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, schaam je... Je kende de naam yuhangyuan nog niet!? ;) :P

Andere antwoorden (6)

De eerste komt uit het westen, de 2e uit het oosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De herkomst.

Een astronaut heeft de Amerikaanse ruimtevaarders-trainingen genoten (of de ESA-trainingen), terwijl een kosmonaut het Russische equivalent heeft gevolgd. Het Chinese equivalent is een Taikonaut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Amerika spreekt men van astronauten, in Rusland van kosmonauten. Het is gewoon hetzelfde met een andere benaming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een astronaut kan je afsteken en dan ontploft ie.
een kosmonaut is iemand die constant spacet op allerlei drugs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een zeer waardevolle toevoeging!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat is dan een Taikonaut?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha dit antwoord is meer als grap bedoelt
Naast astronauten (amerikaans), kosmonauten (russisch) en taikonauten (chinees), kwam ik vandaag de term denonauten (deens) tegen in het blad 'de Pers'. Het schijnt hier te gaan om een tweetal deense ingenieurs die in hun vrije tijd bezig zijn om een raket te maken waarmee ze -na drie proefvluchten-- de ruimte in willen. Low-budget (€ 50.000) maar technisch niet onverdienstelijk.
Laten we de eerste bemande vlucht van de denen maar afwachten vóór we de term denonauten opnemen in de Vandale!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
astronaut en kosmonaut hebben maar een verschil dat een uit amerika komt en de andere uit rusland.
in principe hebben ze veel overeenkomsten.
Een ruimtevaarder is een persoon die in de ruimte is of in de ruimte is geweest. In de praktijk is dat iemand die in een ruimtevaartuig of in een vliegtuig door de ruimte reist of gereisd heeft.

Volgens de definitie van de Amerikaanse luchtmacht begint de ruimte vanaf een hoogte van 80,5 kilometer (50 mijl), volgens de Fédération Aéronautique Internationale (FAI) vanaf een hoogte van 100 kilometer. Consequentie hiervan is dat de Amerikaanse luchtmacht een aantal piloten die in de periode 1962-1968 met X-15-vliegtuigen hebben gevlogen als ruimtevaarders beschouwt. De FAI erkent deze piloten niet als ruimtevaarders, met uitzondering van Joseph Walker, die tweemaal boven de 100 kilometer uit kwam.