Welke taal wordt het meest gesproken in Namibië buiten Afrikaans en Engels?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is een wat lastig te beantwoorden vraag, omdat je geen onderscheid maakt in officiële talen en moedertaal(native language). Engels is een opgelegde taal. De eerste keer dat kinderen dus waarschijnlijk leren is in de klas, net als hun leraren dat ooit zo leerden:
http://www.theguardian.com/education/2012/jan/10/namibia-english-crisis https://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_Namibia#Language_demographics
Moedertaal:
Oshiwambo (Owambo/Wambo) dialecten
Khoekhoe language
Afrikaans Officieel (wellicht tweede taal)
Engels
Afrikaans
Duits Duits hoewel officieel is een minderheidstaal.
https://en.wikipedia.org/wiki/German_language_in_Namibia Maar de vraag wat er nou het meest gesproken wordt is dan nog niet beantwoord. Het is zelfs de vraag of dat Engels is in mijn ogen. Dat is wel de taal die de meeste mensen op een bepaald niveau zullen begrijpen en in kunnen antwoorden, maar dat is met Duits veel minder het geval. Dan zal Wambo dichterbij nr 2 komen dan zelfs Afrikaans. Engels zal veel gebruikt worden als je met iemand praat die niet je moedertaal spreekt. Maar of dat de rest overtreft. Er zal meer worden gesproken tussen mensen van dezelfde taal gok ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van die Afrikaanse wikipedia: ¹Duits en Afrikaans was ook amptelike tale tot onafhanklikheid in 1990. Die meerderheid van die bevolking praat Afrikaans as ’n tweede taal, terwyl Oshiwambo die moedertaal van die helfte van die bevolking is. Duits is die moedertaal van sowat 32% van die blanke inwoners, terwyl net 7% Engels as huistaal praat.

Antwoorden (1)

De officiële taal in Namibië is Engels. Maar de eerste taal van de meeste inwoners is Owambo, Kavango, Herero of een Caprivi taal, afhankelijk van de etnische groep waar de persoon in kwestie toe behoort.

Ook praten veel mensen nog een vorm van oude San talen, de taal met alle klikklanken, die je ook in Zuid-Afrika nog tegenkomt in lokale talen daar.

Afrikaans, de taal die afstamt van het Nederlands, is eveneens nog altijd een veel gesproken taal in Namibië. Het is een gevolg van de Zuid-Afrikaanse overheersing van Namibië ten tijden van apartheid in de vorige eeuw.

Een heel klein groepje van twee procent spreekt nog altijd Duits. Hoewel de groep klein is, zijn de Duitse immigranten wel nadrukkelijk aanwezig in Namibië.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi antwoord, ook goed dat je Duits noemt. Namibie was ooit Duits Zuidwest-Afrika.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus + Precies! Duits, niet veel mensen weten dat nog.