wat is een querulant?

nav de vraag over trollen en een antwoord daarop.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Een querulant is een klager, ruziezoeker. Vergelijk ook het engelse woord quarrel.

Het Woordenboek der Nederlandse Taal geeft het volgende:

1. Klager voor het gerecht. Veroud.

2. In de psychiatrie. Persoon die lijdt aan een ziekelijke klaagzucht, een soort van vervolgingswaanzin welke zich uit in de behoefte om bij vermeend of werkelijk geleden onrecht zich met alle middelen te verweren, inz. door zich bij de rechterlijke macht te beklagen en te procedeeren. De patiënt heeft nl. het waandenkbeeld dat de heele wereld tegen hem samenspant en hem door een net van intrigue omringt. Ook in de alg. taal bekend en dan soms met een eenigszins verzwakte bet.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die voortdurend klaagt en zeurt.

In de volksmond beter bekend als zeikerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortom gezegd een zeurzak en ruziezoeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een amokmaker. Niet meer en niet minder.........!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een deugniet, maar dan voor het zwaardere werk, iemand die moeilijkheden zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je nu Zorro, Poepie?
Dat is een zeurpiet of een zeurkous.