Met komma. De komma fungeert als een kleine rust na het eerste deel van de zin. (Zonder komma zou je de zin achterelkaar door moeten opzeggen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent leerkracht of je bent het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het. Geleerd op de basisschool
gewoon zo
"Hoe weet je dat allemaal?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met komma, want dat scheid hoe weet je dat allemaal van vroeg ik en geeft een rustpunt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder komma zou ik zeggen. De vraag is het onderwerp in de zin! Er staat een vraagteken in, dat is een rustmoment, daarvoor hoef je dus geen komma te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vraagteken fungeert nooit als rustteken.
De meningen lopen nogal uiteen over het antwoord op deze vraag. Dat is niet verwonderlijk want het kan allebei.
Normaal gesproken is het mèt een komma.
Maar wil je deze zin opgewonden laten uitspreken (bv. in een toneelstuk) dan laat je die komma weg waardoor de toneelspeler weet dat het de bedoeling is om de zin aan-één-stuk uit te spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze suggestie (bv in een toneestuk, waarin een opgewonden persoon deze zin uitspreekt) is inderdaad de enige manier waarop deze zin zou kunnen worden uitgesproken zonder komma.
Snuffel
13 jaar geleden
Ik vind dit wel heel logisch overkomen.
Met komma, het is een nieuw deel van de zin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Hoe weet je dat allemaal?", vroeg ik. Het heeft te maken met de scheiding van directe en indirecte rede i.c.m. aanhalingstekens. Het volgende geeft verdere informatie.

Aanhalingstekens in combinatie met andere interpunctie

Het combineren van aanhalingstekens voor directe rede met andere interpunctie zoals komma's en punten kent één basisregel: een complete zin in de directe rede bevat alle interpunctie die een 'gewone' zin ook zou bevatten (zinnen 1, 2 en 5). Komma's die nodig zijn om de directe rede van de indirecte rede te scheiden en niet tot het citaat behoren, worden dus buiten de aanhalingstekens geplaatst (zinnen 3 en 4). De oude elda-regel (eerst leesteken, dan aanhalingsteken) gaat dus lang niet altijd op (Schrijfwijzer). Verder wordt de slotpunt alleen weggelaten als een complete zin in de directe rede wordt gevolgd door indirecte rede (zin 3).

Voorbeelden

1. "De hele samenleving kan straks profiteren van kennismanagement."
2. Lotus-topman stelt onomwonden: "De hele samenleving kan straks profiteren van kennismanagement."
3. "De hele samenleving kan straks profiteren van kennismanagement", aldus de Lotus-topman.
4. "De hele samenleving", vertelt de Lotus-topman, "kan straks profiteren van kennismanagement."
5. "De hele samenleving, ook instellingen en particulieren," laat de Lotus-topman weten, "kan straks profiteren van kennismanagement."

Dus in jouw geval gaat nummer 3 op. "Hoe weet je dat allemaal?", vroeg ik.