Hoe noem je iemand die negatieve commentaar geeft over iets dat jij doet maar het vervolgens zelf doet?

Ik dacht altijd dat het woord hypocriet daarvoor gepast was maar nu denk ik mij toch te vergissen van woord. Is er een gepaster woord voor zo'n persoon te beschrijven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
12.9K
SimonV
10 jaar geleden
Hypocriet of schijnheilig komt toch aardig in de richting.
Je hebt natuurlijk wel de uitdrukking: "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@SimonV: moest ook meteen denken aan de pot en de ketel :)
Ivana
10 jaar geleden
Omdat fouten van jezelf bij anderen onmiddellijk opvallen, kan het ook onbewust zijn, dat iemand dezelfde fouten maakt. Misschien heeft diegene het zelf niet eens in de gaten. Je kan hem/haar er gewoon rustig op wijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet een persoon in kwestie hoor ^^ ik vroeg me gewoon af hoe je zo iemand noemt :)
Ivana
10 jaar geleden
Je zou hem gewoon "Mens" kunnen noemen. ;)

Het beste antwoord

Een hypocriet is iemand die doet alsof hij bepaalde normen en waarden heeft, maar zelf niet volgens dei normen en waarden handelt.

Dat zou hier dus best van toepassing kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een ander woord of synoniem is ; schijnheilig, gluiperig of huichelachtig. Maar hypocriet is naar mijn mening toch meer van toepassing op deze persoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hypocriet of schijnheilige is meer iemand die pretendeert dat hetgeen hij/zij jou verwijt nooit zelf zou doen, dat hij/zij zo braaf zou zijn.
Wat dat betreft begrijp ik wat jij bedoelt dat de term op de beschreven situatie niet helemaal klopt. Het is jou iets kwalijk nemen terwijl de persoon hetzelfde gewoon zelf ook doet. Voor een ander regels laten gelden die men zelf blijkbaar niet hoeft te volgen. Dat is jezelf hoger achten dan de ander. Zo iemand is hoogmoedig, zelfingenomen.
Dat wordt een ''kwast" of "kwibus" genoemd als het een mannelijk persoon betreft, en een "nest" of "troela" als het om een vrouwelijk persoon gaat.
Amadea
10 jaar geleden
Narcisten kunnen zoiets (ook) doen. Als iemand een goed voorstel doet om iets (bijvoorbeeld een werkproces) te verbeteren, kan een narcist het idee ongegeneerd helemaal afbranden. Vervolgens kan hij wat later het idee presenteren als zijn eigen bedachte oplossing voor problemen, zodat de narcist alle complimenten krijgt. Voor de bedenker van het voorstel is dit heel frustrerend.

Als een leidinggevende zijn ondergeschikten zo'n kunstje(s) flikt, zal de werksfeer snel verziekt zijn.

Je zou zo iemand dus een 'narcist' kunnen noemen.
Antoni
2 jaar geleden
Een parasiet, een profiteur, een uitbuiter.
Vroeger: een klaploper, een tafelschuimer.
Eigentijds: een bedrieger, een fraudeur, een zwendelaar, een oplichter.
Kortom: een lijperik (= onbetrouwbaar persoon).