Hoe noem je iemand die negatieve commentaar geeft over iets dat jij doet maar het vervolgens zelf doet?

Ik dacht altijd dat het woord hypocriet daarvoor gepast was maar nu denk ik mij toch te vergissen van woord. Is er een gepaster woord voor zo'n persoon te beschrijven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een hypocriet is iemand die doet alsof hij bepaalde normen en waarden heeft, maar zelf niet volgens dei normen en waarden handelt. Dat zou hier dus best van toepassing kunnen zijn.

Een ander woord of synoniem is ; schijnheilig, gluiperig of huichelachtig. Maar hypocriet is naar mijn mening toch meer van toepassing op deze persoon.

Een hypocriet of schijnheilige is meer iemand die pretendeert dat hetgeen hij/zij jou verwijt nooit zelf zou doen, dat hij/zij zo braaf zou zijn. Wat dat betreft begrijp ik wat jij bedoelt dat de term op de beschreven situatie niet helemaal klopt. Het is jou iets kwalijk nemen terwijl de persoon hetzelfde gewoon zelf ook doet. Voor een ander regels laten gelden die men zelf blijkbaar niet hoeft te volgen. Dat is jezelf hoger achten dan de ander. Zo iemand is hoogmoedig, zelfingenomen. Dat wordt een ''kwast" of "kwibus" genoemd als het een mannelijk persoon betreft, en een "nest" of "troela" als het om een vrouwelijk persoon gaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100