Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (5)

Je spreekt 'm in ieder geval uit met veel "air". Meer info bij onderstaande link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Gooisché R is een klank in je uitspraak.
Een R valt niet te typen als je leest en dan denkt hé dat is een gooische R.
Behalve dan wat jij en ik doen door gewoon "gooische R" te typen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon als een R. Je hoort hem namelijk pas als je hem uitspreekt met het juiste accent.

Dat is het leuke van ABN , de taal waarin we allemaal schrijven. Het maakt niet uit welk dialect je spreekt, de spelling is overal ongeveer het zelfde. De ene streektaal echter is wat makkelijk 'fonetisch' over te brengen dan de andere, en met de gooise R is dat vrij lastig, want voor die klank hebben wij niet echt een tekentje. En een j dekt de lading niet helemaal. Evenals de brouwende R die je in het 'goois' gebruikt wanneer de 'engelse r' niet op zijn plaats is, waar we ook geen separaat teken voor hebben.

Aan een geschreven tekst laten zien dat het Twents of Haags is gaat dus nog wel aardig, maar 'goois' wordt een stuk lastiger ; ik betwijfel of het mogelijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik typ als ik 'm per se wil typen dan 'èhjr'. Of als het echt ejrg is helemaal geen ehjr...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
typ gewoon een aantal rrrr's achter elkaar. dan hebben de meeste mensen meteen door wat je bedoelt. echt waarrrrr.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding