Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Word er nog gebruik gemaakt van stenografie?

ik zag het gisteren in een film, vroeg mij af of dat nog steeds word gedaan ,of zit men voortaan met een laptop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

stenografie betekent opschrijven in de snelheid waarmee gesproken wordt. Het kan ook gedaan worden met een machine, en bijvoorbeeld in een rechtbank wordt dat wat gezegd wordt nog vastgelegd met stenografie.

De stenografie die jij bedoelt is waarschijnlijk de geschreven vorm, waarbij klinkers van beneden naar boven, en medeklinkers van boven naar beneden geschreven worden, ook wel het systeem groote genoemd. Wellicht dat er nog mensen zijn die dat gebruiken, maar ik ken ze in ieder geval niet.

Er worden nog steeds cursussen in gegeven, dus het zal dan ook nog wel gebruikt worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
aha, je hebt een plaatje toegevoegd. Je bedoeld dus die met een machine. Yep, in rechtbanken worden die nog gebruikt. Met een laptop gaat het vastleggen niet snel genoeg. Dat is juist het mooie van stenografie, dat je de snelheid van praten kunt volgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, het wordt in de parktijk nog gebruikt door mensen die notulen moeten maken van belangrijke vergaderingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding