Is 'flabbergasted' een nieuw woord?

Ik ken het woord 'flabbergasted', maar ik ken de afkomst niet.

Is 'flabbergasted' een oud woord met een lange geschiedenis, dat bijvoorbeeld al in 1840 werd gebruikt? Of is het een nieuw woord, dat misschien door een bekende komiek is bedacht en dat als neologisme in de taal terecht is gekomen?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Het stond al in 1823 in een woordenboek uit Sussex, dus het is een behoorlijk oud woord. Vermoedelijk is het een samentrekking van 'flabby' (slap) of 'flapper' en 'aghast' (= ontzet).

Toegevoegd na 12 minuten:
In 1772 dook het woord voor het eerst op.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze zegt hetzelfde.
http://www.worldwidewords.org/weirdwords/ww-fla1.htm
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed zoekwerk, mijn vraag is beantwoord. 'Flabbergasted' is bepaald geen neologisme. Bedankt!