Waarom is het 'De jachtluipaard' ?

De jachtluipaard klink in mijn oren zo raar, het jachtluipaard klinkt in mijn ogen veel beter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde geld voor de luipaard en de gordijn. Nog meer van die gek klinkende woorden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het echt 'de' gordijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag van de dikke van Dalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt in mijn ogen! Das een mooie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whahahah heel scherp Jorryt, wat 1 verkeerde letter al kan doen :$ (schaam, schaam, schaam)

Het beste antwoord

Luipaard komt van het Latijnse leopardus, een samenstelling van leo, 'leeuw', en pardus, 'panter'. Oorspronkelijk was luipaard uitsluitend een mannelijk de-woord. Doordat het etymologische verband tussen -paard en pardus op de duur op de achtergrond raakte, gingen velen door te denken aan 'het paard' ook het luipaard zeggen. In de praktijk wordt het luipaard al enkele eeuwen gebruikt.
De woordenboeken gingen in het begin niet overstag, maar op de duur bleek het gebruik zó sterk dat ze het luipaard toch ook zijn gaan opnemen. Ook de Grote Van Dale, die in zijn dertiende uitgave nog met klem meldde dat luipaard absoluut geen het-woord was, neemt in zijn veertiende uitgave nu ook het luipaard op. De luipaard komt wel nog vaker voor dan het luipaard. Maar beide lidwoorden zijn correct.
En wat op een luipaard van toepassing is geldt natuurlijk ook voor een jachtluipaard.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klink allemaal vrij logisch.
Ik vond de naar luipaard ook al zo raar, wat heeft een paard er nou mee te maken. Bedankt voor de opheldering!!

Andere antwoorden (2)

Volgens de dikke van Dale is het jachtluipaard ook goed. Het mag dus allebei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ben ik dan de enige die vind dat de jachtluipaard gek klinkt :S
Ik heb ook altijd gedacht dat het alleen het jachtluipaard was, tot ik wikipedia zag, waarin telkens met de jachtluipaard werd gesproken. Zelfde geld voor het of de luipaard :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het uitmaakt hoe je iets zegt. Bv : de jachtluipaard staat bekend om zijn snelheid. Maar je zegt dan weer : kijk ik zie het jachtluipaard daar onder die boom liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is echt de jachtluipaard. Het klinkt voor veel mensen raar omdat het 'het paard' is dus denken ze ook 'het lui-paard'.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Pepecruz, dat klinkt wel heel erg tegennatuurlijk. Zeg je dan ook: de kind staat bekend om zijn speelsheid, terwijl je ook zegt: zie het kind daar spelen? Nee toch?
Het woord jachtluipaard is mannelijk en alle mannelijke en vrouwelijk woorden krijgen nu eenmaal het lidwoord DE er voor.
Bij onzijdige woorden is het wel HET.
Ik ben met je eens, dat het wat tegennatuurlijk klinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook slechts de mannelijke vorm aangetroffen in mijn woordenboek.
Het klinkt waarschijnlijk onnatuurlijk omdat 'paard' vrouwelijk is.
Het paard
het werkpaard
De jachtluipaard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus paard is vrouwelijk (daar kan ik inkomen), maar jachtluipaard is mannelijk, daar ben je mij helaas even kwijt :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea legt het gelukkig uit hieronder :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Huh??? 'Paard' KAN helemaal niet vrouwelijk zijn - dan zou je immers over 'de paard' spreken. Het is toch echt 'het paard'. Dat betekent dat 'paard' onzijdig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben blij, dat jij Cryo, je niet onzijdig houdt!
Hoe moeilijk kunnen mensen iets, dat in wezen eenvoudig is, wel niet maken?