prude of ingetogen.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Het is natuurlijk dat preuts helemaal dat het niet negatief is, dus. Dus is gewoon de goede woord. En dan de probleem dat de synonie die zijn alles ouwe woorden, wat de jeugd die ze niet meer kent. Dat je dan zegt ik ben niet preuts ik ben zedig en dan weten ze niet wat dat is preuts of zedig. Is hetzelfde, dat wel trouwers, dus dat is dan de goede antwoord, en helemaal met zonder speelfoton want met de spelingcontroleur goed gekeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlander.
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ingetogen.
Gesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Voorzichtig' , 'zuinig op zichzelf', 'jezelf niet zomaar geven'.
Het zijn zomaar wat ideetjes hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet zeggen dat ik jou een kanjer vind in het stellen van orginele vragen, die ook nog eens de moeite waard zijn!!
Klasse.Ik ga daar ook weer voor plussen, want van de vragen moeten we het hier wel hebben.

Nu deze vraag:
Preuts hoeft per definitie niet negatief te zijn.
Het heeft (vooral) met schaamte te maken ( tonen lichaamsdelen, gespreksonderwerp, koket - of juist niet..- gedrag.. enzovoort.
In mijn ogen best vaak TERECHTE gene.

De andere kant is vrij, los, makkelijk..noem maar op.
Zowel aan het een als het ander kleven risico's. Zowel preutsheid ( verkramping) als losbandigheid ( val na grenzeloosheid) herbergt eventuele risico's en nadelen.

Maar een leukere term is misschien: goede smaak...

Voor sommigen misschien ver te zoeken, deze link. Voor mij heel duidelijk.
Vooral na middernacht hoef ik de tv maar aan te zetten (ongeveer alle comm. netten) om te ervaren welke bagger er verschijnen kan in het kader van ' niet preuts' .
De ' hijg en vleesparades' die de revues daar passeren zijn van een kaliber waar ik nimmer een positief etiket kan plakken.

Ik vind het plat, onbeschaafd en buitengewoon oninteressant.

Ben je dan preuts?
Nee .. niks mee te maken. Wel beschaafd. Begiftigd met een goede smaak.

Ik kan dan maar 1 term verzinnen voor preuts:
VERLEGEN!

Toegevoegd na 3 minuten:
Die laatste zin moet aangevuld met: en afkeer van platheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
seksueel ingehouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woordenboek geeft het volgende resultaat:
Preuts betekent zeer ingetogen, overdreven kuis.
Preuts is een hyperoniem van kuis.
Preuts is een synoniem van prude.

Echter, ik vind 'zeer ingetogen' en 'overdreven kuis' wel een enigszins negatieve bijklank hebben. Het woordenboek geeft er dus een weinig positieve beschrijving van. Jammer, ik ben ook zeer preuts en ervaar dat meestal niet als negatief.

Ik ben het daarom gedeeltelijk eens met het antwoord van 'republikeintje': preuts is verlegen.

Het 'afkeer voor platheid'-gedeelte bevalt mij niet helemaal. Ik heb dat wel, maar daar is mijn uiting van preutsheid niet uit voortgekomen. Preuts zijn zit in me, daar ben ik mee opgegroeid, maar voor een afkeer voor platheid heb ik gekozen, ik wil niet plat zijn. Een degelijk verschil, dus.