Een rivier is "de rivier" van daar, De Rijn, De Maas enz. maar in Haarlem hebben we een rivier en die heet "Het Spaarne" wie heeft een verklaring ?

Het Spaarne was voorheen een getijden rivier tussen de Haarlemmermeer en het IJ, dus wel een echte rivier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

Je logica is incorrect. Het is 'de rivier,' maar 'het Spaarne' omdat de lidwoorden per woord bepaald zijn.

Het is bijvoorbeeld ook 'het eiland' maar 'de Caraïben'.

Elk woord heeft dus zijn eigen bijbehorend lidwoord en dat is historisch zo bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zover ik weet komt de naam van spuisluizen in het Spaarne
13 jaar geleden
De oorsprong van deze rivier kwam uit het dorp Spaarndam, vandaar die naam.