Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat zijn zinnen met een werkwoord en een onderwerp (anders is het geen zin namelijk), die niet meer woorden hebben dan deze verplichte grammaticale constructie.
Dus met twee woorden.
Zoals: Ik loop. Jij zwemt. etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Klopt niet. Bv "Wie, ik?" is ook een zin en heeft geen werkwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede Nederlandse zin heeft een werkwoordelijk gezegde en hoeft niet per se een onderwerp te hebben volgens mij.
Dat zag ik bij Tussen de Oren, dat wetenschappelijke quizprogramma. "Ga!" was volgens dat programma de kortste correcte Nederlandse zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je met zo min mogelijk letters bedoeld met de uitleg van mijn mede antwoorder hierboven dan kom je denk ik uit op:

ik ga.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WMotje?

Toegevoegd na 6 uur:
Even voor de duidelijkheid: U en dergelijke is natuurlijk geen ZIN. Minstens is een persoonlijk vnw en een werkwoord noodzakelijk voor een zin
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik.



(bijvoorbeeld als antwoord op; wie heeft dat gedaan etc.)

Toegevoegd na 52 seconden:
Och, en (gelezen bij een ander antwoord) U is natuurlijk nog korter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13 jaar geleden
Een zin is een aantal woorden dat samen een betekenis heeft. Een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt. Eigenlijk lijkt een zin op een brug. Over een brug lopen mensen en rijden fietsen, auto’s of treinen.
Over de zin loopt een gedachte. Een brug heeft pijlers. Er moeten in elk geval twee pijlers zijn, anders is het geen goede brug! Een zin heeft ook twee pijlers: de ene pijler is de persoonsvorm en de andere pijler is het onderwerp. In elke zin moet een persoonsvorm zitten en een onderwerp. Anders is het geen goede zin.
De persoonsvorm in een zin is een werkwoord. Dat werkwoord is heel belangrijk want dat vertelt wat er gebeurt of wat iemand doet. Het onderwerp is wie er iets doet.
Een enkel woord kan dus nooit een zin zijn. De antwoorden Ga!, U?, Ik, O!, WMotje? en ? zijn daarom onjuist.

"De korte zin" betekent dat je slechts een seconde of wat ergens behoefte aan hebt.
De kortste zin in het Nederlands is volgens http://www.spelmagazijn.nl/nl/uitd08b.html (opdracht 71) inderdaad "U at".
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Ja.

Dat lijkt me de kortste zin als antwoord op een vraag (nee is drie letters.......)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding