Waarom moet je op school goed leren hoe je woorden moet schrijven?

Nu is het zo dat mijn Nederlands ook niet altijd even goed is haha. Maar ik erger me vooral aan mensen die anderen altijd zitten te corrigeren.

Maar wat is nu het nut van al dat werk op school??

Want zoals hieronder staat is het eigenlijk helemaal niet nodig. Zolang je de eerste en laatste en het aantal juiste letters van het woord maar hebt.

Knunen jlulie meioljik geolevn dat jlulie knunen berjigepn wat heir saatt?De utiozdelrjike karhct van het mneseiljk berin, vlognes de odernzekores van de Uinvesritiet van Cmabirdge, is dat de vogolrde van de lteters in een worod geen bealng hfeet. Het einge bealnrgjike is dat de eretse en de lasatte lteters maar jiust satan. Dit kmot odmat het mneseljik brien bij het lzeen neit lteter per letetr leset, maar een worod als geehel. Verabzned neit? Zeekr wteen, en ik die atljid dahct dat seplling bealngrjik zou zijn! Zo zie je maar, muftengzigen is nenergs voor ndiog!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Als jij niet goed had leren lezen en schrijven dat had je dit stuk waarschijnlijk niet kunnen lezen.
Je zou de woorden dan niet herkennen omdat ze niet opgeslagen zitten in je brein.

Dit is mijn eigen veronderstelling. Zou toch zonde zijn als we allemaal zo ons best hebben gedaan vroeger op school voor niks....:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie veronderstelling; je was me voor. Ik was nog aan het tikken ,en voora lde laatste 'aalieniejaa' heeft me nogal even bezig gehouden...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind inderdaad dat je daar een heel goed punt hebt, en ik ben dus ook van mening dat je het niet kan lezen als je de woorden niet kent.
+10 Voor je super heldere antwoord!

Andere antwoorden (5)

Ja had zo iets idd al een keer eerder gezien... het is best grapppigg haha maar goed als je een zakelijke brief zult moeten schrijven moet het er wel een beetje uitzien natuurlijk ;)

ik vind spellig ook niks en ben er ook niet goed en en ben er klaar mee.. als het maar te lezen is en als ik iets niet weet en het echt moet weten vraag ik het :P

goed opletten en als je het echt niet weet vraag je het even na en soms zul je een minder leuke rea krijgen maar daaar moet je boven staan!

groetjesss
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je later eens een solicitatie brief moet schrijven of voor je werk veel moet schrijven is het niet netjes dat er allemaal fouten in zouden staan.
ook voor andere dingen is het best belangrijk dat je goed kan schrijven,
dat je zo nu en dan fouten maakt is helemaal ook niet erg. maar als je het op school al niet goed zou leren komt er helemaal niet veel meer van
14 jaar geleden
Aan de ene kant is het waar dat veel mensen op deze manier de tekst ook wel kunnen lezen, alleen volgens mij mensen met dyslexie niet. Dus die sluit je dan uit. En ook mensen die een taal nog niet zo goed beheersen, denk aan eerste generatie allochtonen, kunnen hier echt geen wijs uit.
Daarnaast geldt het ook niet voor te lange en minder gebruikelijke woorden.

Daarnaast gaat het bij spelling meestal niet over letters die op de verkeerde plek staan, maar om verkeerde letters, teveel of te weinig. En sommige daarvan zijn gewoon echt onhandig, van die jongeren die het woord 'is' gebruiken ipv 'eens', ik begrijp dan soms zo'n zin echt niet, omdat ik het woord 'is' gewoon lees als '=', zoals het hoort.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarnaast kan de spelling belangrijke informatie geven over wat je bedoelt, bijv. bij werkwoorden. Als je goed de spellingsregels kent, weet je wat het verschil is tussen 'wij haasten ons naar de trein' en 'wij haastten ons naar de trein'. En soms is het verdomd handig om te weten of zo'n zin over het heden of het verleden gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als 'me' in plaats van 'mijn'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
correctie op allochtonen...mijn vrouw kan uitstekend die grapjes lezen...en zij is met haar 27 ste jaar naar nederland gekomen.
Gaat dus feitelijk om allochtonen die de moeite niet nemen om Nederlands te leren of om hen die sowieso analfabeet zijn, ook in eigen taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind niet dat je kan zeggen dat als iemand niet Nederlands tot in de puntjes beheerst, diegene geen moeite doet. Er zullen ook wel mensen zijn die wel er de moeite voor doen, en genoeg leren om in het dagelijks leven genoeg te kunnen begrijpen en uitdrukken; maar bij wie het Nederlands lezen niet zo in de hersenen zit verankerd dat ze dit soort grapjes kunnen lezen.
De grap is : we kunnen het allemaal lezen, omdat we een uitstekend woordbeeld hebben, en alle letters in de woorden passen in het complete woordbeeld dat je in je databankje hebt, waardoor je ze bijna zonder vertraging kunt lezen.

Was spelling volledig vrij en zou iedereen zijn fonetische variatie op het Nederlands mogen schrijven (wat voor een Limburger onleesbaar Amsterdams en vice versa zou opleveren) dan zou dit trucje niet werken, omdat je woordbeeld ontbreekt, en je hardop zou moeten lezen om fonetisch te kunnen concluderen wat er staat.

Een spelfoutje in een werkwoord is geen ramp (hooguit komt het niet zo heel intelligent over), maar als ik zinnen lees waarin iemand schrijft dat 'hij in een bepaalde vase zit' of 'een paar eizersterke argumenten heeft' of ook de weisheid niet in pacht heeft, of ik iets in breet verbant moet zien (allemaal praktijkvoorbeelden) dan moet ik een zin wel twee, drie keer lezen om hem te kunnen plaatsen. De spelling van een woord is namelijk ook van invloed vaak op de betekenis, de stam waar het woord op gebaseerd is vaak, maar ook het regelmatig zien van een woord. Veel lezen maakt derhalve goede spellers.

Hoe beter je dus op school leert lezen en schrijven, hoe beter je je schriftelijk kunt uitdrukken. En dan mag je alle juiste letters in een woord natuurlijk best door elkaar husselen als je daar zin in hebt, maar alleen bij juist gespelde verhaspelde woorden blijft er iets leesbaars over.

Solang noch nie iedureen psies hutsewvde Neelans praat, kunne wu dus maa betur foor sorrege dat w in ek guval amaal ongufir utselfde schreifu, andus wod ut un onmoogulukku opgaafe om nog fesoenluk een tekst te kenne leese.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind jouw laatste zin anders ook prima leesbaar! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt af van waar in Nederland je woont. Dit is behoorlijk Noord-Hollands vrees ik. Het schrijven daarentegen duurde meer dan driekwart van de tijd van het HELE stuk. Ik ben als eerste begonnen met typen en kom bijna 4 minuten achter de rest aan......dat wil wat zeggen ! Probeer het voor de grap maar eens in het twents, of in het limburgs..... Kitwa int Twens proabear'n, ma da wur al nen stuk lastiger om up the skriwn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gotsammenetoetoch, ik zou er echt lang over na moeten denken om dit fonetisch in mijn eigen dialect op te kunnen schrijven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nad neb ik dwueineb fo koo neeredei dreekegmo nak nezel, tnaw tad njiz koo edflezed srettel, raam nad mosredna
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, ik ben zelf Limburger en heb het grootste deel van mijn leven in Limburg en Brabant gewoond. En ik kan zowel jouw zin als die van Solange prima lezen. Maar ik vind het toch wel handig dat mensen normaal gesproken ABN schrijven :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf echter niet glashard te beweren dat ik fonetisch geschreven Limburgs zou kunnen lezen.....
Je moet het op school goed leren omdat je anders geen baan vind die bij je capacititeiten past. Het staat nogal achterlijk als je geen normale rekening kan uitschrijven, b.v.