Voor wat betreft mijn werk (automonteur) is indicatie het verschijnsel,-er zit een vreemde tik in de motor- en de diagnose is de oorzaak, -er is een boutje losgelopen-.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

indicatie = inschatting

diagnose = ziekte vaststellen ofwel voorspelling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
vaststellen is iets anders dan voorspellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heeft 2 betekenissen. een arts doet een diagnose betreft een ziekte. een politicoloog kan een diagnose geven over en komend kabinet.
paulus811
13 jaar geleden
Ben je niet in de war met het woord prognose? Diagnose kun je in jouw voorbeeld echt niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
indd, dan is diagnose een vaststelling en indicatie een schatting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke context?
Wat voor indicatie bedoel je? Er kan een indicatie zijn dat je iets onder de leden hebt (zoals symptomen als koorts, spierpijn, hoesten een indicatie kunnen zijn dat je griep hebt).
Een diagnose is als iets vastgesteld is ('U heeft griep').

Als je iets anders bedoelt, moet je je vraag een beetje verduidelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indicatie kun je zien, als voorlopige voorzichtige diagnose, wel een vermoeden maar nog geen zekerheid. Bij een diagnose is de indicatie zekerheid geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Definitie indicatie
1 aanwijzing;
2 "in de rechtspraak" grond van verdenking;
3 "in de geneeskunde" door de omstandigheden aangewezen geneeswijze van een ziekte

Definitie diagnose
het vaststellen van de aard van een ziekte; korte beschrijving waarin alleen die kenmerken zijn opgenomen, die nodig zijn om de vorm te onderscheiden van hen die erop gelijken

Conclusie
Het verschil in betekenis van deze termen in de geneeskunde zit hem dus in het volgende;
Uit de diagnose van een medicus (het vaststellen van de aard van de ziekte), volgt de indicatie (de geneeswijze van de ziekte). Door vast te stellen wat de aard van een ziekte is, kan men de geneeswijze van de ziekte bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een diagnose in de geneeskunde (als je dat bedoelt) is een onderdeel van het medisch handelen. Het bekent het vaststellen van de ziekte. Uit die diagnose volgt de indicatie, de aangewezen behandeling.

Er gelden standaarden voor behandelingen van ziekten maar een arts kan daarvan afwijken om uiteenlopende redenen. Veel mensen mankeren bijvoorbeeld andere dingen waar rekening mee moet worden gehouden.

Toegevoegd na 10 uur:
Bekent = betekent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit herken ik, de diagnose geeft weer wat er aan de hand is, de indicatie gaat over welke hulp er geboden gaat worden.
Een diagnose is het vaststellen van een antwoord op de vraag wat je mankeert. Een indicatie geeft aan welke behandeling je zou moeten volgen, hoe vaak, hoe lang, etc.

Een kind kan bijvoorbeeld de diagnose "syndroom van Asperger" (vorm van autisme) hebben. Een indicatie die daarbij zou kunnen horen is "dagbehandeling, 5 dagen per week, 4 uur per dag", of "zorgboerderij, 8 uur per week".