hoe noem je een omgedraaid woord zoals harpo - oprah?

is daar een aparte term voor of is het gewoon een anagram?

Toegevoegd na 20 minuten:
voor de duidelijkheid: een palingdroom/spiegelwoord is een woord wat heen en weer hetzelfde leest dus is hier niet van toepassing.

Toegevoegd na 29 minuten:
2 FOUTE ANTWOORDEN WAAROP GEPLUST WORD, ATENTIE ATENTIE: PALINDROOM IS ECHT IETS ANDERS.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
26.8K
Amadea
13 jaar geleden
Er is een leuke website om anagrammen mee op te zoeken: http://www.arrak.fi/en/ag/ . Als je bijvoorbeeld 'letters' als anagram in het Nederlands laat omzetten krijg je 'streelt'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
harpo is de naam uit de gebroeders marx-brothers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ATTENTIE ATTENTIE: schreeuwen in hoofdletters is nogal bot, en je spelfouten vallen zo nog eens extra op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voorbeeld dat jij geeft 'harpo-oprah' is nochtans een perfect voorbeeld van zowel een palindroom als een anagram.
Amadea
13 jaar geleden
Het is wél een anagram, maar géén palindroom. Want een palindroom is symmetrisch: kok, pap, lol, lepel. Van rechts naar links gelezen is dat precries hetzelfde woord als van links naar rechts gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je dit precies noemt weet ik niet maar palindroom is een woord die van links naar rechts als van rechts naar links hetzelfde woord is. Bijvoorbeeld: Nelli plaatst op ene parterretrap ene pot staalpillen.
Mooie zeden in Ede zei oom. droommoord, legersregel, peer,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bedoelt geen palindroom. Daar blijft het woord gewoon hetzelfde. Lepel blijft dus lepel.
Maar Harpo wordt niet Harpo als het omdraait, maar Oprah. Toegevoegd na 26 seconden:
Of hij bedoelt :p

Het beste antwoord

anagram [Gr. ana, terug + graphein, schrijven]. 1. woord door het achterwaarts lezenvan een ander gevormd: neger is het - van regen. Syn. letterkeer.
2. nieuwe woorden door de verplaatsing van de letters van andere woorden verkeregen, die een nieuwe zin opleveren: een bekend - van de woorden van Pilatus vóór Christus "Quid est veritas?" (wat is waarheid?) is: "est vir qui adest" (de man die hier aanwezig is).

Toegevoegd na 1 minuut:
Met excuus voor de taalfouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een spiegelwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een palindroom is een getal of woord wat heen en terug hetzelfde leest. dus nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist een :" lepel" of de naam van mijn zoon Reinier :)
Hugo Brandt Corstius noemt het in zijn Opperlandse taal- en letterkunde woordparen. "De letters van een woord leveren soms in andersomme volgorde een ander woord in dezelfde taal: ‘nettobedrag’ - ‘gardebotten’, en ‘neger’ en ‘regen’, ‘door’ en ‘rood’, en dus ‘doorregen’ en ‘negerrood’.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eindelijk een meer gedegen antwoord. maar lees ik uit je antwoord dat er geen officiele duiding voor is? heb net gegoogled op redrum in de hoop dat wiki ergens de stijlfiguur zou benoemen, maar helaas kon ik niks vinden. het lijkt me een stijlfiguur wat een officiele duiding verdiend. alhoewel harpo (maar slechts bestaat als bedrijfsnaam) geen woord is denk ik, en daarmee weer een andere naam zou moeten hebben.
Amadea
13 jaar geleden
Ik denk dat er inderdaad geen officiële aanduiding voor is, vanwege het simpele feit dat er slechts een paar woorden in het Nederlands zijn waarbij dit mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valt nog best mee peer - reep paar - raap geel - leeg taal - laat nee - een top - pot loop - pool keel - leek leven - nevel rood - door tip - pit pen - nep traag - gaart
Volgens deze (zie link) pagina heten de woorden die je omgekeerd kan lezen, maar dan een andere betekenis hebben ook palindroom.
Er staan er veel en hele leuke en lange.

http://taalaardigheden.nl/Palindromen%20en%20omkeerwoorden.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de wiki pagina lees ik nu "Andere soorten Er zijn ook woorden die door de leesrichting om te draaien in elkaar overgaan, zoals: koorts - strook
leger - regel
regen - neger" maar dit is tegenstijdig met het begin van de uitleg "Een palindroom (van het Grieks: πάλιν = opnieuw; δρόμος = lopen, doorlopen (van τρέχειν: lopen)) (ook keerwoord of spiegelwoord) is een SYMMETRISCHE sequentie," wat toch doelt op het gelijk zijn van de 2 helften van het woord?
"Semordnilap is een naam die voor een woord of een uitdrukking wordt gemunt dat a spellen verschillend woord of uitdrukking achteruit. „Semordnilap“ zelf wordt „palindromes“ achteruit gespeld. Semordnilaps is ook genoemd geworden volvograms, heteropalindromes, semi -semi-palindromes, helft-palindromes-half, reversgrams, mynoretehs, omkeerbare anagrams, woord omkeringen, of anadromes. Zij zijn ook soms geroepen antigrams, hoewel deze termijn nu gewoonlijk naar anagrams met zich het verzetten van betekenissen verwijst."

Toegevoegd na 1 minuut:
NB: Dit is een quote uit de pagina.
Zo te lezen heeft iemand het door een vertaalmachine gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch je informatie bijwerken hoor: het is wél
een palindroom, ook keerwoord of spiegelwoord, het is een symmetrische sequentie, zoals een woord of een getal.

Voorbeelden van palindroomgetallen zijn 1001 en 12345678987654321: van links naar rechts gelezen zijn ze hetzelfde als van rechts naar links gelezen. Palindroomdata zijn 01 02 2010: (1 februari 2010) of 11 02 2011 (11 februari 2011)

Voorbeelden van palindromische woorden in de Nederlandse taal zijn kok, pap, lepel, droomoord, legerregel, level, negen, lol, meetsysteem enz.

Een anagram is een woord dat of zin die volledig bestaat uit de letters van een ander woord of een andere zin. Anagrammen worden ook vaak gebruikt als pseudoniem voor iemands naam.

Bij een Anagram worden de letters van het woord dus door mekaar gebruikt om een ander woord te maken.

Bijvoorbeeld:

Minister Thom de Graaf:
Handmatige reformist - Mats hierom aftreding

Het eerste plaatje is een anagram
Het tweede plaatje is een palindroom

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry, verkeerde info gegeven, Harpo is een anagram van oprah....
Als je Oprah achterstevoren leest krijg je harpo, idd. geen palindroom. Bij een palindroom moet je hetzelfde woord krijgen.
oprah-harpo is dus gewoon een anagram dat toevallig juist omgekeerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Oprah - Harpo is dus géén palindroom....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie hebben gelijk, ik zal mijn antwoord aanpassen.