Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de functie van het woordje 'niet' in de onderstaande zin?

Zin: "Dit doet me beseffen hoeveel vreemde vragen er wel niet op deze site in omloop zijn"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zowel 'wel' als 'niet' zijn in deze zin tussenwerpsels. Als je "Dit doet me beseffen hoeveel vreemde vragen er op deze site in omloop zijn" schrijft geef je precies dezelfde informatie. De functie van 'wel niet' is om te versterken dat je daar verbaasd over bent.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt het zien als wiskunde: wel is een plus en niet is een min. Je kunt ze dus tegen elkaar wegstrepen en dan houd je gewoon een goede zin over: dit doet me beseffen hoeveel vreemde vragen er op deze site in omloop zijn. ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook zeggen, Dit doet me beseffen hoeveel vreemde vragen er WEL op deze site in omloop zijn.
Ik zou het taalkundig ontleden als 'bijwoord van verbazing' of i.d.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit / doet / me / beseffen / hoeveel vreemde vragen er wel niet op deze site in omloop zijn

Dit = onderwerp
doet = persoonsvorm en deel van het werkwoordelijk gezegde
me = meewerkend voorwerp
beseffen = deel van het werkwoordelijk gezegde
hoeveel vreemde vragen er wel niet op deze site in omloop zijn = lijdend voorwerpszin

Maar, taalkundig gezien is ''niet'' een bijwoordelijk bepaling .

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij het redekundig ontleden* is "niet" een bijwoordelijke bepaling. Bij taalkundig ontleden is "niet" een bijwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen dat het verbazing uitdrukt. Een ander voorbeeld: "Wat ze niet allemaal doen om populair te zijn". De zin met "niet" eruit heeft in principe dezelfde betekenis, maar het woord "niet" drukt verbazing uit.
Vergelijk ook: "Wat ze niet allemaal over me zeggen...."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of: wat ze (toch)(wel) niet allemaal over me zeggen, om de boel flink aan te dikken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding