Is het 'dat hebben we aan hen of hun te danken'?

Dus hun of aan hen?

3 jaar geleden
in: Taal
1.7K
LeonardN
3 jaar geleden
https://onzetaal.nl/taaladvies/hun-hen In de regel is het aan+hen=hun. In dit geval echter kan je de zin met hun niet maken, volgens mij. Althans dat klinkt iig erg gekunsteld in mijn oren. Dat hebben we hun te danken. (misschien kan het wel)
Dat hebben we aan hen te danken. (is dus de optie) Vergelijkbaar met: Ik geef het hun
Ik geef het aan hen

Antwoorden (2)

Dat hebben we aan HEN te danken.
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
Weet je ook waarom het aan hen moet zijn?
SentWierda
3 jaar geleden
Ik sluit me bij erotisi aan.
En ook wil ik graag weten waarom de regel: aan hen = hun, in dit geval niet geldt..
Het onderscheid tussen hun en hen is kunstmatig, sinds P.C. Hooft deze woorden bedacht - om 'klassiek' over te komen. Zoals hij ook hum en hem bedacht.
In dit geval zijn beide constructies goed:
- Dat hebben we aan hen te danken.
- Dat hebben we hun te danken.
Bron: Schrijfwijzer.
Overigens: het woord hum bestaat tegenwoordig niet naast hem. Maar hum bestaat wel als verkorting van humeur.
Bron: Van Dale.