Wat voor een schrijfafwijking is dit...?

Als ik een stukje schrijf, en ik lees het terug dan zijn vaak woorden neergezet die ik niet bedoel. De woorden zijn wel goed geschreven.

Zoals in dit stukje "stukje schrijft", wilde ik schrijven "stukje zijn". Die woorden hebben vaak wel dezelfde klank en rijmen vaak.

Of "dit" met "is". Of schrijf ik het woord wat pas 2/3 woorden later bedoeld is.

Het zijn vaak de kleine woordjes.

Is dit probleem benoemd onder een type afwijking?
Wat is de beste methode om hiermee om te gaan?

Ook na herlezing slipt er toch dit soort fouten er doorheen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (3)

Je hersens lopen dan volgens mij niet synchroon met je handen, met als gevolg dat je dat doet. Overkomt mij ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb dit soms ook, dan wil ik iets schrijven, en dan denk ik aan iets anders. Vervolgens staan er rare woorden.

Dan denk ik bijvoorbeeld al aan de volgende zin die ik wil schrijven, of ben ik even afgeleid.
13 jaar geleden
Kan zijn dat je moe/gestresst bent