Edinburgh : wat is nu de juiste uitspraak ? Ik hoor zoveel versies (misschien bestaat er wel een Nederlandstalige uitspraak)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
15.8K

Het beste antwoord

"ed·din·brə"

De laatste klank lijkt op broo.

Toegevoegd na 1 minuut:
ə als in de (stomme e)

Toegevoegd na 6 minuten:
In de video kan je de uitspraak horen (en de stad bekijken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Van mijn lerares Engels heb ik geleerd: eddinburrow
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt het inderdaad ook op.
wij en andere mensen (die niet uit de regio komen) spreken het uit als é-din-bu-row

Mensen die wel uit de regio komen spreken het uit als é-din-bra

Hetzelfde principe als dat wij Joure, gewoon Joure noemen, maar de lokale bevolking het uitspreekt als ljouwert (als ik dat goed heb, maar het punt moge duidelijk zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als: ed·din·brə

Aan het eind van het woord een klankloze 'e'

Zie ook bron 2 over hoe bepaalde klanken in het Engels gespeld worden:
"En tot slot de vrij lastig te omschrijven stemloze klank (fonetisch: /ə/ ) in woorden als another, Edinburgh, ...."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als nederlander zou ik gewoon edinburg zeggen, we zeggen toch parijs i.p.v. paris en rome i.p.v. roma? Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het verschil in opvattingen hierover komt doordat het een Schotse plaats is. In Schotland zullen ze het uiteraard op z'n Schots uitspreken, in de rest van GB waarschijnlijk op z'n Engels. En die twee talen gebruiken een andere uitspraak bij bepaalde spelling.

Daar in de buurt spreken ze het uit als E-din-brwah. Moeilijk hoe je zoiets nou precies opschrijft, maar mt rw bedoel ik dus met een soort klank die tussen een r en een w in zit, en de a zit ook een beetje tussen een a en een u in.

En ik kan me best voorstellen dat ze in de rest van GB het uitspreken als edinboroow, omdat dat veel meer overeenkomt met hoe je zulk soort gespelde woorden normaal hoort uit te spreken in correct Engels.

Of er een Nederlandse uitspraak voor bestaat, weet ik niet. Nog niet gehoord in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ietburk, zeggen ze.