Latijn invloed op andere talen?

Ik lees heel vaak dat als je eenmaal Latijn onder de knie heb dat je heel snel andere talen leren kan. Maar ik kan de logica niet vinden Zeker als het geen Romaanse taal is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Antwoorden (5)

Taal is logica. Latijn is ook in het Nederland een behoorlijke leverancier van woorden en uitdrukkingen.
Alle talen beïnvloeden elkaar continu. Engels in in de moderne wereld die de meeste invloed heeft op alle andere talen die er gesproken worden. Dat was vroeger Latijns. De herkenning is er nog steeds en het is de "oude" link van het ontstaan van het huidige taalgebruik in een groot deel van Europa en dus de wereld.

Bekijk eens hoe vaak er nog steeds naar latijns terug gegrepen wordt in de flora en fauna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees in het archief het antwoord op ""wat is Latijn voor taal". Latijn wordt nu wel degelijk gerekend tot de romaanse talen. Nadat het als volkstaal in onbruik is geraakt, werd het gebruikt door de clerus (de kerK) en wetenschappers. De taal heeft een gestandaardiseerde grammatica. De invloed op andere talen is groot. We hebben vele woorden in onze taal die uit het Latijn stammen.
Zie verder de link.

Bezig zijn met Latijn scherpt de geest, geeft meer inzicht in taalstructuur en leert je meer over het ontstaan van onze cultuur en de waarde van die cultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, dat geldt voor elke taal. Hoe meer talen je spreekt hoe sneller je een andere taal leert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel grammaticale begrippen zijn op het Latijn gebaseerd.

Als je een grammatica van een nieuwe taal bestudeert, en je kent Latijn, dan is dat erg handig - je weet dan precies wat er met termen als substantivum en dergelijke wordt bedoeld.

http://www.onzetaal.nl/advies/termen.php

Je bent dus inderdaad bedrevener in het lezen en snappen van een grammatica als je Latijn kent.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Latijn is, net als Oud Grieks en de vroege Germaanse en Noordse talen, een dode taal die al bestond voordat de huidige talen in Zuid Europa zich ontwikkelden. Als je eenmaal de filosofie achter die taal snapt, kun je talen als Italiaans, Frans, Spaans/Portugees en zelfs Roemeens redelijk doorzien.
Net zoals, als je je verdiept in de oudere Germaanse talen, je Duits, Engels, Nederlands, Fries en Afrikaans zonder veel moeite kunt lezen en verstaan.