Wat is de betekenis van ''Vliegent''?

Mijn achternaam is namelijk Vliegenthart en ik dacht altijd dat het letterlijk een vliegend hart betekende. Maar vliegend schrijf je met een d, niet met een t. Dus ik vroeg me af wat dan toch de betekenis is van ''vliegent''. En als ''Vliegent'' niks betekent, heeft mijn achternaam dan eigelijk helemaal geen betekenis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De spelling was vroeger heel anders dan nu, dus dat kan de verklaring zijn van die t op het eind. De betekenis komt overeen met de huidige betekenissen van vliegen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Inderdaad, vroeger gebruikte men wel eens een -t of zelfs een -dt waar we nu een -d schrijven. Daarnaast kan Vliegenthart ook een verbastering zijn van vliegend hert. (In het begin was ik erg verbaasd als mensen mij verbaasd aankeken als ik het over een vliegend hert had. Tegenwoordig weet ik dat veel mensen helaas nog nooit van dit indrukwekkende insect hebben gehoord. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_hert .)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een adresnaam: http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_naam=Vliegenthart&nfd_naam=Vliegenthart&info=analyse%20en%20verklaring&operator=eq&taal=

Antwoorden (1)

Niet zeker van mijn zaak en toch dit antwoord: Er is een kever die vliegend hert wordt genoemd vanwege de vormsels aan zijn kop,die op het gewei van een hert lijken.