Hoe noem je tegenstellingen in één woord? bv. zee-land, vakantie-werk, vol-ledig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Het beste antwoord

dat heet een Oxymoron

http://www.taalvariatie.nl/2009/07/13/tegenstellingen-in-samenstellingen-oxymoron/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genoemde voorbeelden in de vraag staan ook op die site, dus het is aannemelijk dat de vragensteller die site al kende en het antwoord zelf ook wel wist, maar gewoon een vraag wilde stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en vandaar de - voor diegene die het juiste antwoord geeft??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Qmark, daar dacht ik in eerste instantie ook even aan. Maar daarna bedacht ik dat diegene misschien wel ooit daarover heeft gelezen, op die site of een andere, en wel een paar voorbeelden heeft onthouden, maar niet hoe het heet.
En het is moeilijk om op te zoeken als je niet weet hoe dit verschijnsel heet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder het artikel van de bron staan allerlei reacties van mensen, waaronder 'Anita'. Snappen jullie die?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik heb geen min gegeven hoor, om dat te bewijzen geef ik nu een + :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja Fynnya A niet A , wel doordenken maar dan heb je ook wat (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fynnya, bij Anita moet je lezen 'A-niet-A', best een goeie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks QMark! en natuurlijk alle andere + ers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige GV'ers doen dat, een vraag bedenken bij een bekend antwoord, is al vanaf het begin.

Andere antwoorden (3)

Oxymoron.
Wil je er nog een paar ? :

oud nieuws
vredesstrijd
goed fout
modern klassiek
oorverdovende stilte
een levend lijk
knap lelijk
knap stom
een beetje veel

Wie weet er nog meer ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar een groot deel daarvan is niet binnen 1 woord, is het dan nog wel een oxymoron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'val nou dood! leeft jij ook nog?'
(is echt een keer tegen me gezegd door iemand die ik al jaren niet gezien had)
vuurwater
zoetzuur (van zoetzure augurken)

Toegevoegd na 22 minuten:
broekrok
walvis

Toegevoegd na 45 minuten:
zwartwit (fotografie / TV / snoepgoed)

Toegevoegd na 57 minuten:
waterijs

Toegevoegd na 1 uur:
onderop

Toegevoegd na 21 uur:
binnenuit
staren

Toegevoegd na 1 dag:
wegkom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vogelspin.

Toegevoegd na 4 minuten:
Opaf (ik ga er opaf).