wat zijn voornaamwoorden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt er 9 welke wil je uitgelegd hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Negen. Alles tot en met honderd moet voluit geschreven worden ;-)

Het beste antwoord

"Taaluniversum" legt dit op een duidelijke manier uit (compleet met voorbeeden bij de categoriën).

Een voornaamwoord is in het algemeen een woord dat naar een zelfstandigheid (iets of iemand) verwijst, bijv. dat of zij. Daarmee onderscheidt het zich bijv. van een zelfstandig naamwoord, dat zo'n zelfstandigheid (bijv. boek, vrouw of Lia) noemt. Zo kan men met het voornaamwoord dat naar een boek verwijzen zonder dat voorwerp zelf te noemen en met het voornaamwoord zij naar een vrouw of naar Lia zonder de bedoelde persoon zelf te noemen.

Voornaamwoorden worden traditioneel in de volgende categorieën:

(1) aanwijzend voornaamwoord, bijv.: die, dat, deze, diegene;

(2) betrekkelijk voornaamwoord, bijv.: dat in het boek dat daar ligt, die of welke in de man die/welke daar staat;

(3) bezittelijk voornaamwoord, bijv.: mijn, onze;

(4) onbepaald voornaamwoord, bijv.: ieder, alles, iets, iemand;

(5) persoonlijk voornaamwoord, bijv.: ik, zij, hem, hun;

(6) uitroepend voornaamwoord, bijv.: wat in wat een geluk! of wat mooi!;

(7) vragend voornaamwoord, bijv.: welk, wie;

(8) wederkerend voornaamwoord, bijv.: zich, me(zelf);

(9) wederkerig voornaamwoord, bijv.: elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een voornaamwoord (of pronomen) is een lexicale categorie die verwijst naar iets anders. Het woord of de woordgroep waarnaar verwezen wordt, heeft een bepaalde zelfstandigheid (in de meeste gevallen gaat het om een zelfstandig naamwoord). Het verwijzende woord is niet zelfstandig maar betrekkelijk. Determinatoren en anaforen zijn de meest voorkomende voorbeelden.

In het Nederlands kan een aantal verschillende voornaamwoorden worden onderscheiden: persoonlijke, bezittelijke, aanwijzende enz. Binnen deze groepen zijn er verschillen op basis van o.a. geslacht, naamval en getal. In andere (vooral niet-Indo-Europese) talen zijn er soms veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld aparte woorden of gebonden morfemen voor 'wij met zijn tweeën', 'wij met drie of meer'; 'wij inclusief de aangesprokene' en 'wij exclusief de aangesprokene'.

Men onderscheidt naar gelang de grammaticale functie de volgende voornaamwoorden:

* aanwijzend voornaamwoord
* betrekkelijk voornaamwoord
* bezittelijk voornaamwoord
* onbepaald voornaamwoord
* persoonlijk voornaamwoord

* uitroepend voornaamwoord
* vragend voornaamwoord
* wederkerend voornaamwoord
* wederkerig voornaamwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pim vroeg voorbeelden niet een riedeltje uitleg van wiki..-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Naatje: Ik ben het niet met je eens. Pim vraagt: wat zijn voornaamwoorden? Er staat nergens dat hij voorbeelden wil. Zijn vraag kan net zo goed om uitleg gaan.
@Dirk: +1 van mij.
Ha, die Pimstyle;

Woorden als:
ik, me mijn,
jij, je, jouw,
hij, hem, zijn, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een voornaamwoord vervangt een zelfstandig naamwoord. In plaats van 'mijn huis is blauw', kan ik ook zeggen 'het is blauw'. Het persoonlijk voornaamwoord 'het' vervangt 'mijn huis'. Als je er meer over wilt lezen, probeer dan een van de weblinks hierboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het algemeen zijn voornaamwoorden. Woorden die je ergens voor zet. Die extra info geven aan het daaropvolgende woord.
Hierin kan onderscheid gemaakt worden in 9 categoriën. Maar dat hebben anderen voor mij al beschreven in hun antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@vics, volgens mij het jij het over bijvoeglijke naamwoorden. Dat zijn woorden die extra info geven aan het daaropvolgende woord: het lege huis. Lege zegt iets over huis, en is het bijvoeglijke naamwoord.