Welke jaar-naam moet ik gebruiken?

Ik wil de term in een algemene zin kunnen gebruiken zonder daadwerkelijke data te noemen.

Een jaar is een de tijd die de aarde nodig heeft om om de zon heen te draaien, anomalistisch jaar: 365d 6u 13m 53s

Een kalenderjaar loop van 1 januari t/m 31 december.

Hoe noem ik dan de tijd van 25 juni 2011 tot 25 juni 2012, gezien 2012 een schrikkeljaar is gaat het hier om 366 dagen.

Nog een voorbeeld. Als ik ieder jaar een prik moet halen en ik haal mijn eerste op 29 februari 2012, wanneer moet dan mijn volgende? Hoe heet zo'n jaar waarin je rekening houd met schrikkeljaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Hier is geen woord voor. Je zou het "verjaringsjaar" kunnen noemen: de periode van verjaardag tot verjaardag. Voor een injectie die je een keer per jaar krijgt, steekt het niet op een dag, waarschijnlijk niet eens op een week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een natuurkundig jaar (van meer dan 356 dagen) wordt niet gehanteerd. Hanteer je die wel (om wat voor rede dan ook) dan hef je de schrikkeljaar op.

We gebruiken gewone kalenderjaren, en die hebben 365 dagen, per definitie. Wanneer je een periode aanduid waarin een schrikkeldag is opgenomen, dan hoef je dit niet apart te vermelden als dit niet heel erg van belang is. Dit blijft in de volksmond altijd een jaar.
Wanneer je een periodieke planning hanteert vanaf 29 maart, dan houd je een dag eerder of een dag later deze planning aan bij een gewoon jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In bankenwereld en ook voor berekeningen met rentes (ook via banken meestal) gebruiken we dan de term: actual/actual.
Dat houd in: bepaal het aantal echte dagen deel dat door het aantal echte dagen in de periode.