wat is de huidige relevantie van de middeleeuwse literatuur?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Wat bedoel je met relevantie? Het is literatuur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
relevantie is hoe middeleeuwse literatuur nog van toepassing kan zijn in de huidige samenleving
kierkegaard47
7 jaar geleden
Nou, heel concreet is het nuttig om punten mee te halen voor je boekenlijst op havo/vwo (en misschien andere opleidingen) :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja

Het beste antwoord

Middeleeuwse literatuur geeft inzicht in een beeld van de taal- en denkwereld en hoe die zich ontwikkelde. Zo zie je hoe de kunst en denkwereld zich losmaakt van de kerk. Hoe er naast de kerk er een geletterde burgerlijke elite ontstaat in steden, maar ook hoe in toneelspelen en liederen buiten de kerk het volk houden. In sommige landen (Engeland, Frankrijk en IJsland) speelt de middeleeuwse literatuur ook een rol in het vormen van een eigen (nationale) identiteit. Denk aan de Arthur legende, Roeland sage en de Edda.
Voor het Nederlandse taalgebied valt op dat Holland pas in de late Middeleeuwen aan belang wint. Daarvoor vind je verhalen e.d die eerder verwijzen naar nog de gebieden rond Utrecht, Nijmegen, Den Bosch en Maastricht. En natuurlijk Vlaanderen dat In economisch en cultureel opzicht lang veel rijker is dan Noord-Nederland.
En wat is de relevantie hiervan voor nu? Het helpt je te realiseren dat hoe cultuur, economie en (burgerlijke) vrijheid verweven zijn. En dat lang voor dat er staten ontstaan gebieden zich met bepaalde verhalen en waarden identificeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dank je voor deze nuttige informatie