Wat is een effectieve manier om veel gemaakte taalfouten uit te bannen?

Denk aan 'hun zeggen' en 'de enigste mogelijkheid' etc. Hoe kunnen we deze fouten effectief aanpakken en uitbannen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is vast geen antwoord op deze vraag, helaas.... Ik vind "me hond" ook heel ernstig. Of "overnieuw".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat dacht je van uitprinten, wie weet nog dat dat een contaminatie is?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of "ik irriteer me" omdat anderen die fouten vaker maken "als mij"..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O jongens, wat een frustratie allemaal hier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een gevoelige snaar geraakt gert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer gewoon zoveel mogelijk andere mensen te verbeteren. (En hoop als ik een fout maak verbeterd te worden (dt/t/d...))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, inderdaad! Was niet direct mijn bedoeling. Maar ik verbaas me er altijd weer over dat zelfs de voorpaginakoppen (vast geen bestaand woord) van de kranten (grote) fouten bevatten. Ik ben ook iemand die veel anderen probeer te verbeteren inderdaad, maar het lijkt zo zinloos af en toe...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veelgemaakte taalfouten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan word je ook nog altijd zo pietepeuterig genoemtdt, het is ook nooit goed he :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, inderdaad! Ach, vanavond kan ik er wel om lachen. Vooral al die voorbeelden van jullie en de schijnbare frustraties zijn wel leuk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook wel fijn om te merken dat je nog medestanders hebt! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er fout een de enigste mogelijkheid ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet 'enige' zijn. 'Enigste' geeft aan dat het de 'leukste' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ik het de leukste vind ;)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je het zo zeggen, maar het wordt veel te vaak gebruikt als men doelt op iets wat maar eenmaal voorkomt. Dan is het dus een taalfout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of wat dachten jullie van 'sneller als mij' in plaats van 'sneller dan ik'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna nog erger in die categorie vind ik : hij is even groot dan mij. Zo van : als we dan toch als en dan aan het verwisselen zijn, laten we het dan ook goed doen. *AArrgh!*

Het beste antwoord

De fouten blijven verbeteren. Maar dat mag hier niet op GV en dat is verdraaid jammer want het wemelt hier altijd van de taalfouten. En als we ze mochten verbeteren zou menigeen er nog heel wat van kunnen opsteken. Deze site is weliswaar voor kennisvermeerdering, maar niet op taalgebied.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Zelfs - ook - als het gaat om mensen voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. Die zouden toch ook gebaat zijn met een verbetering?
zondag
12 jaar geleden
Daarben ik het volledig mee eens Momopoyolo. Juist omdat de kennis van het Nederlands zo bedroevend is, of dat nu bij allochtonen of autochtonen het geval is, zou het uitermate nuttig zijn dat we de erge fouten (en daarmee bedoel ik niet de typefouten) van elkaar zouden mogen verbeteren. Hele volksstammen zouden zo spelenderwijs een hoop kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foutloos!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vette + van mij, hier ben ik het helemaal mee eens! NIET mensen aanvallen op een taalfout, maar WEL uitleggen hoe en waarom, zodat niet alleen de foutschrijver er iets van opsteekt, maar wellicht ook anderen die het lezen (ipv dat die het overnemen omdat ze het nu eenmaal ergens - op GV in dit geval - zo gelezen hebben!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thumbs up!

Andere antwoorden (14)

Voorlichting. Mensen weten niet dat hun een fout maken, daardoor blijven hun het zeggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Helaas is het zo dat deze fout steeds meer geaccepteerd wordt, en waarschijnlijk op een gegeven moment dus ook als niet meer fout wordt ervaren, zoals nu al het geval is met 'ik kom gelijk en ik kom meteen'. Hetzelfde gaat waarschijnlijk gebeuren voor hun ipv zij en als ipv dan (met vergelijkende trap).

Toegevoegd na 2 minuten:
met geaccepteerd wordt, bedoel ik gemaakt wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die is er niet. Het is gewoon foutief taalgebruik, welke gaat leiden tot een herzien van de regels als maar genoeg mensen dezelfde fout maken. Hullie weten niet beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal je nooit lukken als de taalfout gemeengoed aan het worden is. Op zeker moment zal het dan ook officieel tot correct ABN gerekend gaan worden. Overigens vrees ik met jou dat dit voor "hun+werkwoord" ook zal gaan gelden. Helaas pindakaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of dingen zoals jouwn... het moet toch niet gekker worden he ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha!!!!!!
Voorlichting en het probleem bij de wortel aanpakken: op de lagere en middelbare school meer tijd insteken voor de nederlandse taal dan aan overbodige vakken zoals maatschappijleer, culturele antropologie en de rest kan je denk ik zelf wel verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maatschappijleer is geen onnuttig vak, ckv wel, daar kijk je alleen maar film. Bij maatschappijleer houd je je nog bezig met politieke discussies en actuele onderwerpen. Klasgenoten van mij (5atheneum), die niet wisten wie Pechtold is. Hebben ze toch mooi geleerd bij maatschappijleer wie dat is ;)
Je kunt er natuurlijk mensen op aanspreken, maar ik weet niet of je daar vrienden mee maakt!
Waar ik me ook zo aan stoor is 'me moeder'.
Dat gebruikt bijna iedereen! Hoog-/laaggeschoold, dat maakt niet uit. Het is triest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik ga "na" school.
Ik zeg dan meestal, wat ga je "na" school doen dan.
Maar meestal weten ze zelf niet dat het naar is. Omdat ze de r niet uitspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet echt een antwoord op de vraag hoe we die fouten uit kunnen bannen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat is mijn reactie op een taalfout van een ander. Als je mensen er bewust van maakt kunnen ze er iets aan doen.
Nee dat is niet op wereld niveau nee. Maar zo kun je wel iemand er op wijzen. Het is maar een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is dus een reactie, geen antwoord...
De spellingsregels aanpassen zodat deze veel gemaakte fouten geen fouten meer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal op den duur toch gebeuren...
Heel veel lezen sinds de schrijvers vaak wel goed schrijven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan beter helemaal geen kranten meer lezen, want die wemelen tegenwoordig van de fouten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak staan er in boeken ook fouten. Maar je hebt gelijk.
Taalfouten kun je niet uitbannen, wel kun je voorbeelden noemen hoe het niet moet zijn. Meest gemaakte fouten etc. dat zou kunnen helpen of kleine hulpmiddeltjes. Soms is het lastig. Neem nu hun en hen. Maar dat heb je ook met de uitspraak. Ik zeg accessoires hetzelfde als accent. Dubbel c is c en k als uitspraak. Gewoon consequent in zijn. Maar ook Texel als Teksel zoals je Sex ook uitspreekt als Seks en geen Ses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Sex is een Engels woord. Het Nederlandse woord is seks, en zo spreek je dat ook uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Texel wordt uitgesproken als Tessel. Door de huidige bewoners van het eiland, maar zelfs al heel vroeger. Eén van onze beroemdste dichters, Roemer Visscher, noemde (in 1594) zijn dochtertje Maria Tesselschade, nadat hij door een storm een schip had verloren vlakbij dat eiland. Sex (spreek uit: seks) komt uit het engels, terwijl accessoires (spreek uit: assessoires) uit het Frans komt: dat zijn 2 verschillende taalgebieden. Een - van mij, vanwege je consequent in zijn ipv de juiste uitspraak te promoten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt totaal niet wat je zegt. Dat verhaal van Texel zal misschien wel kloppen maar de uitspraak van accessoires per se niet. Je moet het 100% met een K uitspreken. Het wil ook niet zeggen dat je alles zomaar moet overnemen uit een vreemde taal.
Neem alleen al eens de lidwoorden; de, het en een, eens onder de loep. Hierin worden wel zoveel fouten gemaakt, daar kan ik me echt groen en geel aan ergeren. Fouten worden overgenomen als of het nooit anders geweest is en het zo hoort te zijn.
Voorbeeld; een matras correct nederlands, wordt ineens het matras.
voorbeeld; het deksel, correct nederlands, wordt ineens de deksel.
Een meervoud van een matras wordt de matrassen en van deksel, de deksels.
Zelfs in reclames op tv, vreselijk. Ik hoop dat ze dit probleem werkelijk eens zullen gaan aanpakken.
Ik hoop, dat je net als mij, de mensen er op wijst, die deze fouten maken. Dan houden we misschien nog een echte nederlandse taal over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iemand die het zegt verbeteren zo heb ik mijn 'jou probleem afgeleerd' ( ik ben beter dan jou - jij )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst zorgen dat alles wat mensen lezen goed is geschreven en gespeld! Ik erger me enorm aan de grote hoeveelheid fouten in kranten, bijvoorbeeld. Spreektaal, fouten zoals ik hier allemaal lees, en ook spreekwoorden totaal verkeerd geschreven. Vandaag nog een kop in de Telegraaf: "het was een saaie bedoeling" (auw!). Als mensen zoiets in een krant krant lezen dan wennen ze ook aan wat de journalisten fout schrijven :-(

PS: en die regel over verbeteren van taalfouten op GV opheffen! Hoe vaker je iemand kunt uitleggen wat er fout is geschreven hoe meer iedereen ervan leert (ook de overige mensen die dat lezen!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens. Niet mogen verbeteren is dingen fout aanleren. Met het rode potlood om de hoek blijf je ook veel scherper.
Dat kunnen we niet ; of we zouden terug moeten gaan naar de jaren 60 en 70, toen op radio en televisie - maar ook in kranten en tijdschriften - nog buitengewoon zorgvuldig met taal werd omgegaan, soms op het overdrevene af. En ook toen sprak niet elke Nederlanders correct Nederlands, maar die hoorde je dan tenminste niet. Of je hoefde niet te lezen wat hij schreef. Dat is in het Internettijdperk wel andere koek natuurlijk.

Mensen praten elkaar na, en als je Het Nederlands hoort dat heden ten dage op televisie gesproken wordt, rijzen de haren je ten berge. En ja, dat wordt dus meer en meer algemeen Nederlands (het woordje beschaafd neig ik hier toch maar even niet te gebruiken).

Sommige dingen zijn ook voor de taalmisbruikers zelf overduidelijk fout maar floepen er nu eenmaal makkelijk uit (en eerlijk is eerlijk, ik betrap mezelf er ook wel eens op), maar sommige dingen zijn inmiddels ZO algemeen, dat je er niet raar van op moet kijken als het binnen ettelijke jaren 'correct' is. Taal bestaat nu eenmaal bij meerderheid van stemmen, en wat de meeste mensen het meest logisch vinden klinken, is uiteindelijk het goede.

Zo zou ook ons meest correcte Nederlands in de jaren twintig van de vorige eeuw tamelijk onbegrijpelijk of zelfs ordinair lijken, om nog maar niet te spreken van nog langer geleden. Taal verandert, woorden veranderen, zinnen veranderen, en taalpuristen ergeren in de regel voornamelijk zichzelf. (Wat niet wegneemt dat iedereen die een beetje respect voor taal heeft kromme tenen krijgt van ordinaire slordigheid of laksheid).

Als ouder kun je je kinderen corrigeren. Als leerkracht nog een paar kinderen meer. Op een openbaar medium als GV kun je incidenteel proberen iemand te corrigeren die het wel heel erg bont maakt, maar in de regel wordt je dat niet in dank afgenomen, omdat voor sommige mensen de vorm volledig ongeschikt is aan de - vaak in dat geval onbegrijpelijke- inhoud of in elk geval de intentie. Maar daar houdt je macht echt op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen effectieve manier die daar tegen helpt. Mensen die dit soort fouten bewust/onbewust maken, vinden het niet erg en zijn er niet in geïnteresseerd deze taalverloedering aan te pakken. Ze hebben andere dingen aan hun hoofd.