Hoe schrijf je samengestelde woorden die uit een merknaam bestaan?

In het Nederlands worden twee of meerdere zelfstandige naamworden die achterelkaar staan aanelkaar geschreven... Zo wordt fiets + bel een fietsbel en zo heb je ook een kantoorartikelencadeaubon etc.. Maar hoe zit dat eigenlijk als er een merknaam bij komt? Wordt dan toch aanelkaar geschreven door middel van een verbindingsstreepje?

Het Coca-Cola-blikje ? De Peaugeotdeur, HEMA-tas, C1000-personeelspasje, Rolex-horloge, Xenos-slaapbank, IKEA-keuken, RTL4-programma, Chasin-broek, Nokia-abonnement... ? Om maar wat voorbeelden te noemen.

Waar is daar de regel precies voor? Wanneer komt er wel een verbindingsstreepje tussen en wanneer niet? Moet het eigenlijk überhaupt aanelkaar worden geschreven of wordt de naam van het merk als een bijvoeglijk naamwoord gezien en dus niet aan het zelfstandig naamwoord vastgeplakt? Hoe zit dit in elkaar?

Toegevoegd na 8 minuten:
Dus mijn voorbeelden zijn allemaal correct geschreven? Het verbindingsstreepje is niet nodig, het kan dus ook aanelkaar vast worden geschreven, maar het lijkt mij duidelijk dat dat bij sommige een probleem kan opleveren zoals bij... Aldiinternet dat dan Aldi-internet moet zijn vanwege de uitspraak, niet waar? Rare voorbeelden allemaal ik weet het haha maar wat verwacht je rond dit uur :D.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
10.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voor het geval er meer mensen zijn die hiermee worstelen: hier vind je de juiste regels.
https://onzetaal.nl/taaladvies/rabobankrekening Voorbeeld: "Rabobankrekening en Rabobank-rekening zijn allebei juist; Rabobankrekening heeft de voorkeur". (maar niet de mijne ;-) Ik gebruik persoonlijk vaak het koppelteken om duidelijk het merk-product aan te geven) "Samenstellingen worden in het Nederlands altijd aaneengeschreven. Dat geldt ook als een deel van die samenstelling een eigennaam is, bijvoorbeeld de naam van een bedrijf of merk, of een aardrijkskundige aanduiding. Wel mag er een streepje staan tussen de delen van de samenstelling. Dat kan wenselijk zijn omdat de eigennaam dan beter herkenbaar is. Het streepje komt vooral voor bij 'gelegenheidssamenstellingen', die in die vorm verder niet echt gebruikelijk zijn, zoals Rabobank-logo of Rabobank-pand. Als er een spatie in de naam staat, blijft die staan: Algemeen Dagbladlezer (Algemeen Dagblad-lezer mag ook)"

Het beste antwoord

"Samenstellingen als PowerPointpresentatie en Worddocument vallen onder de hoofdregel voor het aaneenschrijven van samenstellingen. We schrijven de delen van een samenstelling aan elkaar vast. Om de merknaam beter te doen uitkomen, kunnen we een streepje schrijven tussen de twee delen, maar dat is niet verplicht: PowerPoint-presentatie, Word-document, Peugeot-garage, Alessi-gadget, Evian-water, Bertolli-boter enzovoort.

De regels voor het schrijven van hoofdletters zijn niet van toepassing op merknamen zoals PowerPoint en Word. Dergelijke eigennamen worden gekozen en doorgegeven met een bepaalde schrijfwijze. Volgens het zogenaamde donorprincipe respecteren we de schrijfwijze die de eigenaar van het merk gekozen heeft: PowerPoint, Word. Vergelijkbare voorbeelden zijn iPod, M&M, Q8, VectorWorks en WE.

Als we powerpointpresentatie gebruiken voor een presentatie die gemaakt is met een programma dat vergelijkbaar is met PowerPoint, schrijven we het woord met kleine letters. Een powerpointpresentatie is dan een soortnaam die verwijst dan naar een bepaald type presentatie."

Toegevoegd na 7 minuten:
Bij sommige woorden is het streepje overigens wel noodzakelijk, omdat de uitspraak anders niet duidelijk is. 'Aldieten' moet bijvoorbeeld gespeld worden als Aldi-eten.