in wat voor opzichte wordt er bedoeld als men zegt dat er op de Nederlandse televisie allang niet meer het ABN gesproken woord?

Er word geadviseerd om niet de televisie als uitgangspunt te nemen voor het leren van Nederlands omdat het "zwak" taal is?
Ik begrijp niet wat er mee bedoeld wordt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Vroeger werd de term ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) gebruikt, nu noemen we het Standaardnederlands of AN (Algemeen Nederlands).
Het is het Nederlands dat onder meer in het onderwijs, in de media en in het openbare leven wordt gebruikt.
Het is niet makkelijk om precies te definiëren wat Standaardnederlands is. Je kunt het omschrijven als het Nederlands dat de Nederlandse taalgemeenschap als norm voor correct taalgebruik accepteert. Die norm is gebaseerd op het Nederlands van sprekers met taalgezag, zoals schrijvers, journalisten, politici en kunstenaars.
Het Nederlands dat op de televisie wordt gebruikt, behoort dus ook tot het Standaardnederlands.

Ik denk dat met de opmerking dat er op de tv allang geen ABN meer gesproken wordt, bedoeld wordt dat er op de televisie geen goed Nederlands meer gesproken wordt.
Daarom moet je de televisie niet als uitgangspunt nemen om Nederlands te leren.
Anders zou je bijvoorbeeld leren dat “het meisje die”, “een aantal mensen zijn”, “ik irriteer me”, “de brief welke” of “hun hebben” goed Nederlands zijn.
SimonV
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ABN betekent Algemeen Beschaafd Nederlands.

Zoals er al jaren door velen wordt gesproken op de televisie is niet echt beschaafd Nederlands,uitzonderingen zijn/waren er zeker.

Tegenwoordig gaat het er op t.v. nogal grof aan toe met taal waarvan je bij wijze van spreken rode oortjes krijgt,maar ook het vele gevloek dat je weleens hoort is geen beschaafd Nederlands.

Algemeen Beschaafd Nederlands houdt in dat je correct de Nederlandse taal spreekt op een nette manier zonder seks en scheldwoorden erin en zonder iedereen aan te spreken met je,jij en jou.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt mee bedoeld dat er op de televisie vaak taalfouten worden gemaakt. Dat heeft verschillende redenen. Ten eerste doordat mensen iets op een eenvoudigere, snellere manier willen zeggen dan het eigenlijk zou moeten. Ten tweede omdat ze daarmee een bepaalde indruk willen koppelen aan hun verhaal. Ten derde omdat ze niet weten hoe het eigenlijk hoort.

Dit is zeker geen reden om niet naar TV te kijken. TV kijken blijft toch een zeer goede manier om taal te leren. Bovendien is het toch ook nuttig om gangbaar fout taalgebruik te kennen.

Maar er zijn ook genoeg TV-programma's waar wel ABN wordt gesproken:
- Journaal
- Zembla
- Tegenlicht
- Buitenhof
- Pauw en Witteman

Veel afleveringen hiervan zijn te vinden op uitzending gemist.
10 jaar geleden
ABN op TV heeft minder te maken met grof taalgebruik als wel met de uitspraak, zoals deze volgens ABN is bedoeld. Talloze mensen brouwen tegenwoordig .(Gooise "r"), schijnbaar trendy. Dit wordt door logopedisten toch als een behandelbaar spraakgebrek gezien. En terecht. Voorheen was de uitspraak op TV van een welhaast onbereikbaar niveau voor de meeste Nederlanders.En dat gaf ook niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Volgens Taalpeil betekent ABN het Nederlands dat de Nederlandse taalgemeenschap als norm voor correct taalgebruik accepteert. Die norm is gebaseerd op het Nederlands van sprekers met taalgezag, zoals schrijvers, journalisten, politici en kunstenaars.
Dat klopt dus niet? Het gaat om de uitspraak?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Brouwen blijft volgens de norm ABN een spraakgebrek. En ik erger me eraan, als ABN sprekende Nederlander.