Ik heb heel veel moeite met kruiswoordraadsels en cryprogrammen betekend dat, dat mijn woordenschat te klein is?

Ik dacht altijd dat ik een ruime woordenschat had. En hoe kan je ze leren zonder zo'n boekje te kopen? Want 2/3 antwoorden per pagina is zo zonde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (6)

Nee dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je woordenschat te klein is. Er worden af en toe ook woorden gebruikt die niet echt heel veel gebruikt worden in de echte wereld.

Wat jij zou kunnen doen is de puzzel net zo ver maken als je kunt en daarna naar de volgende site gaan:
http://puzzel.woordenboek.nu/

Tik hier de omschrijving in en van 9 van de 10 woorden hebben ze voor jou wel een woord.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kruiswoordpuzzels dat zijn heel vaak standaard woorden.
Het is een kwestie van veel puzzels maken,en woorden onthouden.
Cryptogrammen is denken in iemand anders gedachte zeg ik altijd.
Een heel ander soort puzzel.
Daar hebben veel mensen moeite mee ,en de meeste beginnen er niet eens aan.
Jouw woorden schat is niet te klein,maar nog niet uitgebreid genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je woordenschat verbeteren doe je in de loop der tijd.
Ik heb veel kruiswoordpuzzels en cryptogrammen in gevuld, en nog steeds heb ik er wel eens hulp bij nodig.
hulpmiddelen die ik gebruik, zijn onderstaande link, en zoefzoek. Zoefzoek is een programma dat je koopt (voor een paar euro's) en dat je daarna kosteloos kunt blijven updaten
13 jaar geleden
Oefening baart kunst.
Bij cryptogrammen is het ook nog zo dat je een beetje door moet krijgen hoe de maker(s) denkt/denken.
Sommige cryptogrammen los ik vrij makkelijk op, anderen van hetzelfde niveau niet omdat de maker dan net andere 'kronkels' gebruikt.
Wat mij geholpen heeft met oefenen is cryptofilippines maken.
Of je koopt alleen boekjes waar de antwoorden ook in staan, eerst zul je dan veel 'spieken' mar het zal je steeds beter af gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het zelf ook moeilijk, en ik ben juist een taalfreak. Het zijn vaak woorden die je niet vaak gebruikt, of die ouderwets zijn. Voor puzzelaars is puzzelen ook makkelijker, omdat je dat soort woorden die regelmatig gebruikt worden gaat onthouden.

Daarnaast zijn er ook heel veel puzzelhulpboekjes vaar veel van dat soort woorden op categorie instaan. Mijn opa is een fervent puzzelaar, maar gebruikt heeft nog steeds een oud boekje wat hij in een envelop bewaart omdat er geen 3 bladzijdes meer aan elkaarkleven, zo vaak is het gebruikt.

Zo'n boekje is dus waarschijnlijk een goede aankoop, en daarnaast; er staan elke dag 2-3 puzzels in de krant, en in kranten als Metro/Dag/Spits/Pers ook, dus begin daarmee! Mocht het zo goed gaan dat je er meer wilt, dan kan je altijd een één- of twee-sterren puzzelboekje kopen.

Puzzel 'ze! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook kunnen beginnen met Zweedse puzzels. Die zijn over het algemeen wat makkelijker dan kruiswoordpuzzels (en zeker gemakkelijker dan cryptogrammen). Volgens mij heeft het probleem ook maar deels met woordenschat te maken, het is ook een kwestie van analytisch nadenken. Ik had daar op school heel veel moeite mee, maar sinds ik puzzels maak merk ik dat analyseren en abstract denken me makkelijker afgaat. Het is dus sowieso goed om te gaan puzzelen! Succes ermee!