refereert "de tand des tijds niet overleven" als term mits juist gebruikt aan verval van een object onder ideale condities?

anders zijn het de niet ideale condities die niet worden overleeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.2K
anneliez
13 jaar geleden
als iets de tand des tijds niet overleeft zijn de condities niet ideaal. maar ik vind je vraag moeilijk gesteld, wat bedoel je precies?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de condities niet ideaal zijn overleeft een object de omstandigeheden niet. de tand is dus bijna altijd van de omstandigheden ipv de tijd. maar klopt deze aanname? dat is de vraag.

Het beste antwoord

Als een object de tand des tijds niet overleeft, betekent dit altijd de omstandigheden (condities), ideaal of niet.

Als de omstandigheden voor verval van een object verantwoordelijk zijn, zal dat verval mettertijd zijn.

De omstandigheden die voor het verval zorgen zijn in zekere zin de tand des tijds.

Een object dat onder ideale omstandigheden geen verval vertoont zal onder minder goede omstandigheden de tand des tijds niet overleven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of doorstaan, zoals Amadea niet geheel onterecht opmerkt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hoewel overleven wel vaker gebruikt wordt en ook niet geheel onlogisch is.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"De tand des tijds" betekent: slijtage door ouderdom, de vernielende invloed van de tijd. Het wordt volgens mij alleen gebruikt in combinatie met het werkwoord doorstaan. Dus door het te koppelen aan "niet overleven" heb je zelf in de vraag de term niet juist gebruikt. Daardoor is het onmogelijk hier een antwoord op te geven.
De uitdrukking de tand des tijds wordt soms als een voorbeeld van een catachrese gegeven; men benadrukt dan de ‘oneigenlijkheid’ van een dergelijke uitdrukking. Maar het is niet duidelijk waarom de tand des tijds oneigenlijk zou zijn, want de uitdrukking kan immers niet letterlijk worden begrepen en dwingt dus tot metaforische interpretatie. Ook is het niet moeilijk is de strekking aan te geven. Bij de tand des tijds is dat het ‘destructievermogen’. Van taalnood is dus geen sprake. Dat stelt ons in staat de tand des tijds als een creatieve metafoor te beschouwen in vergelijking met tafelpoot. Maar de tand des tijds is een dode metafoor en lijkt daarin weer op tafelpoot. Je kunt de tand des tijds ook als een geautomatiseerde metafoor opvatten. Dat wil zeggen dat de uitdrukking in de primaire code van het hedendaagse Nederlands als één teken met één betekenis optreedt. Dat geldt voor alle dode metaforen. Terwijl creatieve en poëtische metaforen de gespletenheid vertonen, dat ze op het niveau van de primaire code niet letterlijk kunnen worden begrepen. Maar op een ander niveau, het secundaire, kunnen ze wel overdrachtelijk worden geïnterpreteerd.
Amadea