Het meervoud van cactus is cactussen, maar het komt uit het Latijns, is cati dan ook mogelijk?

Is cacti een goede vervoeging of is het net als krokussen vernederlandst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
31.3K

Het beste antwoord

De Romeinen kenden geen cactussen. het woord is dus potjes- ofwel geleerdenlatijn.
Cactus kan worden vervoegd volgens de 2e declinatie (als dominus, pl. domini) of volgens de 4e declinatie (als fructus, pl. fructus of casus, pl. casus)
De latijnse meervoudsvormen zijn dan: cacti en cactus en in het nederlands cactussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier lijkt mij geen speld tussen te krijgen!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bronvermelding?

Andere antwoorden (4)

Ze zijn beide correct;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve cactussen en cacti kan je ook cacteeën gebruiken als meervoud van cactus. Cati is niet juist.
Amadea
12 jaar geleden
Volgens de officiële spelling (het Groene Boekje) is alleen cactussen correct, zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bronvermelding cacteeën?
Niet alles wat theoretisch correct is, is ook gebruikelijk in taal. Je kan wel 'cacti' zeggen, net als bijvoorbeeld 'geranii' en 'begoniae', maar het is toch wel normaler om het over cactussen, begonia's en geraniums te hebben.