waar komt "spiksplinternieuw" etymologies vandaan?

11 jaar geleden
in: Taal
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een heel apart woord en ik dacht eigenlijk dat het nog niet zo lang gebruikt werd. Het tegendeel is waar, er wordt al omstreeks het jaar 1080 melding van gemaakt. Zie onderstaande link. Bronnen:
- http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2007/01/05/spiksplinternieuw/

Het beste antwoord

O.a. de volgende verklaring:

Nnl. splinternieuw ‘zo nieuw als een afgeslagen splinter, geheel nieuw’ in Aan welk heel gebouw wy ook niet konden bemerken, dat een eenig stukje oud hout was, maar alles splinter nieuw [1724; iWNT], het [verhaal] aldus ... zo goed als splinternieuw voor den dag te doen komen [1731; iWNT tillen I], spiksplinter nieuw [1789; iWNT slijtage].
Een van de vele versterkende vormen van het bn. → nieuw, naast bijv. gloed-, fonkel- en (NN) hagelnieuw. Verse houtsplinters waren bij uitstek een kenmerk van nieuwheid, zoals nog blijkt uit de attestatie van 1724.
Het extra versterkende en allitererende voorvoegsel spik is een verkorte en verzwakte vorm van → spijker. Het hele woord betekent daardoor eigenlijk ‘zo nieuw als een spijker die net uit het smidsvuur komt en als een splinter die zojuist is afgehouwen’

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/splinternieuw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek

spiksplinternieuw* [fonkelnieuw] {1805} van spik [spijker], dus zo nieuw als een spijker die net uit het vuur komt, als een splinter die pas is afgesprongen.