'Amai' is van oorsprong een Engelse uitroep. Waarschijnlijk stak die tijdens de honderdjarige oorlog de Noordzee over. Het is een verbastering van 'O my', nu een wat oubollig Engels tussenwerpsel.
Amai betekent in het Nederlands zoiets als ‘tjongejonge’, zo hé!’. Je roept het als je ergens van schrikt of wanneer iets je verbaast. Een mooi voorbeeld is de Vlaamse wielerverslaggever over de voureur die ineens een fikse terugval kreeg. "Amai, dat is ‘ne petat!"
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De betekenis van amai is te vergelijken met de Nederlandse uitdrukking oei! of jeetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of ""nee, maar!""
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eddy wally strooit ook te pas en te on pas met dat woord, en het lijkt mij dat het geweldig of prachtig betekent.