Bestaan er zwijnhonden? wat zijn het?

ik hoor er duitsers wel eens over praten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
13.1K

Het beste antwoord

Het woord is eigenlijk schweinhund.Een scheldwoord in het duits wat - smeerlap/rotzak/gemenerik enz betekend.
Een schweinhund is een hond die voor de "schweine"/wilde varkens jacht gebruikt wordt, en er vaak smerig en vuil uitziet en de varkens aanvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

'zwijnhond staat helaas niet in onze database. '
http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/DE/zwijnhond

ik denk dat je het duitse scheldwoord bedoelt, waarmee je aangeeft dat iemand gewoon een groot lomp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gek genoeg, is het gebruik van het woord zwijn, iets wat minderwaardig is, laag bij de grond. onbetrouwbaar, en eigenlijk is het gebruik van het woord hond in de spreektaal, ook zoiets laag bij de gronds, minderwaardig, niet meetellend, dus is de uitdrukking dubbel op negatief, maar je kan er geen nestje van krijgen, want ze bestaan niet die "zwijnhonden".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schweinehund is gewoon Duits voor een jachthond (Mastiff-achtige) die wordt gebruikt voor jagen op op groot wild (zoals wilde zwijnen).

Oorspronkelijk komt de term van "den inneren schweinehund überwinden", wat zich vertaald als 'doe eens niet zo lui' of 'doe zelf eens wat'.

Tegenwoordig wordt het gebruikt om een incapabel persoon aan te duiden, omdat zowel zwijn als hond als scheldwoorden kunnen worden gebruikt. Misthund en sauhund worden in Duitsland in de dezelfde context gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon een scheldwoord, zoiets als waardeloze ellendeling. Maar dat weet de vragensteller wel hoor.
Want Duits praten er niet op een gezellige conversatietoon over.

Toegevoegd na 54 minuten:
Duits moet zijn Duitsers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwah, ik heb pas een boek gelezen (De Boekendief) waarin de familieleden (niet echt uit de hoogste klasse zeg maar) elkaar liefkozen drecksau en schweinhund noemen ;-)
Maar over het algemeen is het inderdaad gewoon een soort ' klootzak' .
Duitse scheldterm. Zowel een hond als een zwijn stonden en staan in veel culturen nog steeds onderaan de lijst van "beschaafde wezens". Dus een mengsel van die 2 moet in zo'n cultuur wel erg inferieur zijn.