Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent 'zena'?

Iemand uit België zei een zin met dit woord erin. Het is volgens mij dialect uit Vlaanderen. Heeft iemand een idee??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zal dan maar antwoorden als Vlaming.
Zena....is één van de vele vormen.
In Oost-Vlaanderen 'zunne' of 'zenne' en dat betekent zoveel als 'hoor' in Noord Nederland
Ja hoor
Jaat zenne

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vermoed een verbastering van :zo nog
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit Antwerpen (prov)ken ik dan weer uzunne! En de Limburgers (nl) zeggen wanne.Leuk...

Andere antwoorden (7)

Is het misschien 'zenne' ?

Dat is een stopwoordje, net als de nederlanders veel zinnen afsluiten met 'He?'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha Nee. Het was denk ik wat gemakkelijker als je ook die zin waar het woord zena in voor kwam had onthouden.
In Belgie gebruiken ze wel vaak het woord zeihnen .Geen idee of ik het goed typ.Maar een zin zoals Met zeihnen knieen omhoog. Dat betekend gewoon zijn.
Het gaat dus in die zin om een man met zijn knieen omhoog.
Zeihnen is dus zijn.
Maar misschien dat je het als ZENA hebt verstaan dat zou ook nog kunnen. Of misschien dat het in belgie wel gewoon een meisjes naam is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het arabisch is swena schoonheid. Was het misschien dat?? Als dat zo is, dan was het dus een compliment kwa uiterlijk ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ooit van een mooie marokkaanse meid het zinnetje (kan het niet schrijven) hntiea swiena geleerd.. wat betenkend mooie vrouw
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ženā > žena, (Russisch) žená, (Pools) żona
Bij de slavische talen betekent het ,,vrouw,,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mischien betekent het 'zijn/de zijne'? Als in: 'Die tas is de zijne'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht altijd dat zunne hetzelfde betekende als het "nederlandse" zeun, zoon dus. Zoals in sommige noordelijke streken van Nederland weleens aan een meestal belerende quote wordt toegevoegd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding