Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

I+J is een zogenaamde digraaf - je schrijf je de I en de J in zo'n geval beide groot.

(RJ)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee die zijn er niet want als de I een hoofdletter is en er wordt opvolgend een j geschreven dan is het een lange ij
en als de i met hoofletter is dan de j ook.
IJs ,Ijsland enz enz
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens mij is de vraagsteller niet helemaal duidelijk geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is IJsland. Net zo als IJmuiden, IJhorst, IJsselstein, IJzevoorde, IJzerlo, IJsselmuiden, IJssellaan, enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat weet ik het was gewoon een voorbeeld
ze vroeg of er worden zijn waar je de i als hoofdletter schrijft en de j erachter klein maar die zijn er niet
dus het is altijd IJsland en niet Ijsland
In Nederland niet, daar wordt de letter j na de letter i alleen als ij-woord gebruikt. Maar in andere landen is het wél mogelijk. Bijvoorbeeld in Colombia ligt de plaats Ijua. En in het Japans komt het woord Ijou voor, dat kom je tegen in manga's en tekenfilms.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Volgens mij kun je alle woorden die beginnen met IJ schrijven met alleen de I als hoofdletter: Ijsland , Ijzer.
Wij zijn gewend de IJ als 1 letter te zien , Kijk maar eens naar n spelletje lingo, daar wordt voor de Ij 1 hokje gebruikt.
Bij een woordspelletje in Belgie worden 2 hokjes gebruikt(vandaar dat ik daar bij woordspelletjes nogal eens in de war raak, het woord wel raden, maar denken dat het niet "past"). Ik denk dat je daar dus ook vaker woorden ziet geschreven als Ijzer ipv IJzer
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik veronderstel dat je woorden in het Nederlands bedoelt:
Ja die zijn er....
Maar dat is het gevolg van het gebruik van de schrijfmachine en toetsenbord.
IJ wordt in (vooral ) Nederland als één letter beschouwd
In Vlaanderen is dat minder conform : bij ons staat de Y in het alfabet vóór de Z en niet de IJ.
Je zal dan in Vlaanderen op sommige plaatsen bijv. bewegwijzering zien als Ijzer.....
Omdat sommigen de i en de j nog als 2 verschillende lettertekens zien
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding