Vanwaar "geven en nemen"?

Is "geven en ontvangen" of "nemen en ontnomen worden" niet veel logischer?

Toegevoegd na 1 uur:
Of anders "geven en aannemen" als in tegenstelling tot "geven en afnemen."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.2K

Het beste antwoord

Geven en nemen zijn acties die je zelf kunt initieren, ontvangen kun je alleen ondergaan. De gedachte achter deze uitdrukking is juist dat iedereen vanuit zichzelf zo nu en dan iets naar zich toetrekt en de volgende keer toegeeft en de eigen wensen terzijde legt. Actief dus kiest voor doorzetten van eigen mening, wens etc, en actief zelf beslissen "op te geven".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je geeft en de ander moet het dan nemen. (anders valt het op de grond).

En... Jij moet het nemen als de ander het je geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logischer vind ik: nemen en genomen worden.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bah vioeserd... "-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Het is zoals gdanonym zegt geven en (aan)nemen. En weer teruggeven waarbij het (aan)genomen wordt.

Bij geven en ontvangen lijkt het alleen maar uit èèn richting te komen. Maar stel je voor dat jij iemand graag iets wilt geven om wat voor reden dan ook. En diegene neemt het niet van jou aan... dan sta je daar mooi met jouw 'kadootje'.

Dus nemen is net zo belangrijk als geven, want wanneer iemand iets in oprechtheid van jou aanneemt, dan is diegene zich er (meestal) ook van bewust waaròm je dat doet en neemt dat als blijk van 'tegenwaardering' (dat je eraan gedacht hebt) van je aan.

Ik weet niet of ik het goed verwoordt maar het is in dit geval een persoonlijke interactie.

"Ik geef je dit."
"Ik neem het aan, dank je dat je er aan gedacht hebt."

Meestal komt er dan een rits van antwoorden achteraan: "Maar het had niet gehoeven", "Ah joh! Geen dank, graag gedaan!"

Feit is dat de ontvanger het in dankbaarheid (aan)neemt en er een goed gevoel bij krijgt omdat de ander er toch aan gedacht heeft, en hij/zij er toch goed aan heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het helemaal niet is wat de meeste mensen noemen: in onderhandelingen moet je GEVEN EN NEMEN, je kunt niet alleen maar positive zaken willen binnenhalen je zult ook concessie moeten doen. Zodra niet wordt gegeven en genomen stopt polderen.