Zijn de woorden "allee" en "olé" aan elkaar verwant?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (7)

allee zeg je meer als je iets fout doet ofzo. Ole is als je iets goed doet.
Het heeft wel iets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, olé is een uitroep, en een allee is een soort weg. Het woord allee komt waarschijnlijk van het Franse 'aller', wat in het Spaans 'ir' is, en 'gaan' betekent.
De werkwoordsvormen in het Frans en Spaans zijn overigens wel verwant.

Toegevoegd na 1 minuut:
En de uitroep 'allez' (spreek uit: allee) is een vorm van het Franse 'aller'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De franse en spaanse taal zijn aan elkaar verwant.

Zowel het franse allez als het spaanse ole worden gebruikt ter aanmoediging. Heeft zeker met elkaar te maken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk altijd olé roepen op de allee, maar dat maakt niet dat er daardoor verwantschap ontstaat. Dus nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olé komt van Allah, door de moorse invloed in Spanje. Dus iedere keer dat een stierevechter Olé zegt, roept ie eigenlijk god. Zo komt ook ojala van insha'allah. Beide betekenen 'bij Gods wil'.

Het zou mij dan ook niet verbazen als allee daar ook vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allee komt van het Franse aller, dat 'gaan' betekent, in dit geval 'gaan!'1 als aanmoediging. Olé is inderdaad een verbastering van Allah, ontstaan in de periode van de Moorse overheersing van Spanje, zoals er wel meer Spaanse woorden afgeleid zijn uit het Arabisch. (antwoorden waren wel gegeven maar niet gecombineerd in één antwoordreactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me heel goed mogelijk.
Misschien kun je 'ella' wat je in Griekenland continue hoort en wat volgens mij zoiets betekent als 'vooruit' of 'kom' ook wel bij het rijtje voegen.