Bestaat er een voltooid deelwoord met op het eind -dt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
17.8K

Het beste antwoord

Dan zou er een werkwoord moeten zijn waarvan de stam eindigt op -dt. Bijvoorbeeld 'verhardten'. Bij mijn weten is er zo'n werkwoord niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee dat bestaat niet. In het Nederlands kan een werkwoordsvorm alleen op dt eindigen wanneer het de tegenwoordige tijd van een enkelvoudige persoonsvorm betreft.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Nee, dat is onmogelijk.
Nee, een voltooid deelwoord kan nooit eindigen op dt,
www.beterintaal.nl/voltooid-deelwoord/extra-uitleg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de regel is eigenlijk heel eenvoudig: een voltooid deelwoord eindigt altijd op een "d", behalve wanneer de "stam" van een werkwoord (de "stam" is het hele werkwoord zonder de laatste twee letters "-en") eindigt op een van de medeklinkers van het woord "kofschip" of "fokschaap". Dan eindigt het voltooid deelwoord op een "t".

Er zijn nog een paar aanvullingen op deze regel, maar over het algemeen kan men hiermee uit de voeten.
Antoni
11 jaar geleden
Alleen gefuckdt. Verder niets.