Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een mening beargumenteren met een andere mening?

Ik van dat huis stom, want ik vind het lelijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het kan wel. Het voorbeeld wat je noemt is een 'cirkelredenering', en dat is een voorbeeld van een drogreden. Dit zijn 'ongeldige' argumenten die men wel eens gebruikt in een discussie. Dit wordt echter als een zwaktebod gezien door ervaren discussieerders.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier vind je meer over drogredenen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

Zoek maar eens op 'cirkelredenering', daar zie je wat ik bedoel. Je redeneert daadwerkelijk in een cirkel, omdat je met je argument weer terugkomt bij je mening.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je geeft zelf al het antwoord: dat kan. Het gevolg is wel dat anderen het er gemakkelijk mee oneens kunnen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik zou het niet beargumenteren noemen, het is mening op mening... en dat zijn geen argumenten... Argumenten zijn bewijzen... mening is geen bewijs...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan wel, maar een mening is per definitie subjectief, dus geen sterk argument.
Ik vind rood het mooiste en als een ander zegt: ik vind groen het mooiste, dan houdt het daarmee op.

Wat jij lelijk vind, kan een ander heel mooi vinden.
Einde discussie. Ja toch?

Als je een mening echt wil gebruiken zul je je mening moeten onderbouwen, er redenen voor geven.
Dat huis is lelijk, want...........
Probeer het WAAROM te omschrijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mening is geen argument. Een mening vorm je aan de hand van argumenten en gevoel. Argumenten zijn feiten en dergelijke.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee en zeker niet in je voorbeeld. Een huis kan niet stom zijn, maar welk lelijk (volgens jou). En waarom je het lelijk vind kun je (hoeft niet) beargumenteren, door b.v. te zeggen: "omdat ik niet van rode dakpannen houd".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kan perfekt maar is vrij oneerlijk omdat men een discussiespelletje speelt en de meest verbaal krachtige komt er dan als sterkst eruit. Heeft dit dan nog met arnstig onderbouwde argumentatie te maken of is het louter elkaar met retorische vragen om de oren kletsen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding