Wat is het doel en het nut van kritisch denken?

De definitie van kritisch denken is; de kunst van het juiste oordelen.
Maar weet u misschien het antwoord op de vragen:
-Wat is het nut van kritisch denken?
-Wat is het doel van kritisch denken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Antwoorden (3)

Het leren van kritisch denken geeft je de mogelijkheid om redenen, en bewijs te geven voor datgene wat jij beweert. Maar het leert je ook om bezwaren, en bewijzen te formuleren om aan te geven waar je het niet mee eens bent.
Het nut van kritisch denken is dat je leert om complexe problemen te onderzoeken, besluiten onderbouwen, en adviezen te formuleren en daarover helder van gedachten te wisselen.
Kritisch leren denken is vooral nuttig bij het lezen en aanhoren van informatie waar je zelf nog geen gefundeerde mening over. Je leert te onderzoeken bv.: wie heeft het artikel geschreven, waar komen de bronnen vandaan. Je wordt een zelfstandige denker die niet meer alles voor zoete koek aanneemt wat je via de media voorgeschoteld krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het doel van kritisch denken is tot een zo juist mogelijk oordeel te komen. Het nut ervan is dat je dan de juiste beslissingen kan nemen. Als je dingen doet waarover je niet kritisch hebt nagedacht, dan is de kans groot dat je foute dingen doet.
Er zijn talloze praktijkvoorbeelden te bedenken waarbij je door kritisch te denken tot een ander oordeel komt dan wanneer je minder goed nadenkt en primair reageert.

Stel ik bied jou een unieke zakelijke formule aan. Je moet mij 1000 euro betalen daarvoor. Ik heb een prachtig en aannemelijk lijkend verhaal erbij, dat die 1000. Euro over een maand is verdubbeld. Nou dat is mooi denk je dan en het lijkt je wel wat. Maar als je kritisch nadenkt kom je tot de volgende vragen?
Waarom zou ik jou die deal gunnen? Als het zo makkelijk is, waarom doe ik zelf die investering dan niet? Waarom doet niet iedereen dat, als het veld kennelijk zo makkelijk kan binnen stromen. Waarom zou ik juist jou die vraag stellen om mee te doen, terwijl ik je niet eens ken. Waarom deel ik mijn grote geldverdienen succes niet alleen met vrienden en familie?

Enzovoort.

Je ziet, kritisch nadenken is vaak handig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nut van kritisch denken: Door kritisch te denken zul je een eigen oordeel kunnen vellen,en niet achter de grijze massa aanrennen die geen mening heeft en alleen de mening verkondigt die vanuit opvoeding en media aan ons alle opgedrongen word.
Doel van kritisch denken: Vanuit het startpunt welk door opvoeding en kennis bepaald word nieuwe wegen en gedachtes in overweging nemen om te komen tot inzicht in systemen, processen, levensvragen, politieke standpunten enzovoort .
Resultaat van kritisch denken : Vooruitgang in alle bereiken zonder kritische denkers geen uitvindingen,of vooruitgang.
Het was een kritische denker die bedacht dat het verplaatsen van een voorwerp makkelijker zou gaan als je er een ronde schijven onder plaatste, en daarmee het wiel uitvond.