Gebruik je wel eens zelfgemaakte woorden? Hoe zijn ze ontstaan en wat is de betekenis?

Een van mijn eigen woorden is 'snummerig'... Het betekent zoiets als sneu en zielig maar wel lief...
Het is spontaan ontstaan toen ik een hondje zag met een jasje aan...volgens mij keek het hondje snummerig...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kluffert = zakdoek vol verse snot

Jein, als het antwoordt bijna goed is. (ja en nee = jein)

Tja.. Rabarber heet bij ons thuis altijd Bajam-bajam... Dat kwam omdat ik vroeger dol was (en nog ben) op rabarber, maar het niet kon uitspreken... ik maakte er bajam bajam van.

Ja.. Ik noem een tatoeage wel eens Tatoatie. In plaats van gek zeg ik wel eens gekkum. Ik zeg wel eens: ik kan me daar echt aan verergeren. In plaats van ik kan me daar aan ergeren.

adioslofsamikos = a-di-os-lof-sa-mi-cos = Dag schat

Stoekstonkie, als we het over een kat hebben.

Mijn zoontje was als kleuter een kei in zelf woorden maken. Als hij niet wist hoe iets heette dan verzon hij zelf een woord. Ik heb er uiteindelijk niet veel van onthouden. De enige die we nog wel eens noemen is een MIELE-AUTO. Heeft trouwens niks met het merk te maken, maar met het feit dat hij de W niet kon uitspreken. In principe dus een wielenauto, waarmee hij bedoelde: een auto waarvan de wielen niet onder, maar naast de carrosserie zitten. Dit kan dus een race auto zijn of juist een oldtimer.

Blaaf: naturelchips waar alle smaak vanaf gelikt is. Tsja...

Klapjap = laptop Ik kwam tijdens een lollige bui op japanse fabrikant(en) van laptoppen en een laptop "klap" je dicht... Nu heb ik ff gegoogled en kom ik tot mijn stomme verbazing op dat klapjap al bestaat... weliswaar bedoelen ze iets anders, maar toch :(

Lufter = lul + hufter. Toegevoegd op 28-04-2009 23:12:47 Hoezooi? Nieuw vraagwoord zijnde de combi van hoezo en zooi. Gebruik ik weleens spontaan als ik het onderwerp waarover het gaat een zooi vind.

Het woord "Pikkebaas" Ik werkte op projecten waar veel mensen werkten waar ik de naam niet van wist, en voor ik het wist noemde iedereen elkaar pikkebaas....

Neologismen is van alle tijden . Kinderen zijn daar kampioen in en ook mensen die graag met de taal spelen. Op achttien wou ik absolutt het woord ZAZO inburgeren wat staat voor zaterdag -zondag ipv het trivial weeken. En later in de cursus economie kreeg ik hobbeles met de prof omdat ik woord "consumer-unit" gebruikte ipv "gezin" als hoeksteen van de economie"

Schaambladeren daarmee bedoel ik de warrige bos bladeren waar een boom het onderste deel van zijn stam bedekt. Toegevoegd op 29-04-2009 18:27:38 Countrymuziek met veel uithalen = Jammerikaans uitgekookt en toch naief (doorzichtig) = slimpel Van mijn kleine broertje: de slurp van een olifant

Hygiena. Dat zeiden we bij ons thuis altijd als iemand enorm de kriebels kreeg om iets erg schoon te krijgen.

Automoholist = Iemand die verslaafd is aan zijn gemotoriseerde trouwe vierwieler. In bredere zin: een persoon, die voor vervoer of ontspanning niet (meer) buiten mechanische hulpmiddelen kan. (Personen, die vanwege een lichamelijk probleem op hun voertuig zijn aangewezen, uiteraard niet meegerekend) Dit woord is ondermeer onstaan door fout geparkeerde auto's, terwijl op 20-30 meter daar vandaan parkeerplaatsen in overvloed zijn.

Pleunie. Ontstaan in mijn vriendengroep. Een familielid van een vriend van me heet zo, maar het woord klonk zo grappig en onnozel, dat we het gebruikten als iemand een stomme actie uithaalde, of iets onnozels zei. Het woord kreeg nog een aantal varianten na verloop van tijd, waaronder: - Pleun - Pleunei - Pluunie - Pluun - Pluunster Mooi was dat uiteindelijk de hele middelbare school en andere scholen het riepen, maar dat deze vriendengroep het woord ondertussen al begraven had.

ze ontstaan door een creatieve combinatie van woorden. Als je ze gebruikt en ze worden onmiddelijk begrepen, kunnen ze wel eens blijven hangen in een kleine groep. Of in een grote, dan wordt het op den duur een normaal woord:)

Wij hebben het altijd over een haswand ipv washand ons nichtje kan sommige woorden lekker husselen, ze heeft een ponjanacht - nachtjapon. de kaasschaaf heette bij ons thuis hustheuvel - kwam volgens mijn moeder uit het Noors via onze tante . bij het maandelijks probleem waren we 'lid van het rode kruis' , de vagina noemde mijn moeder 'piep' Verder hebben we veel flauwe naamsverbasteringen Linda de Drol Rob Anijs Guus Geeuwis....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100