Ik ben een meisje van 15, en kom uit maleisie en spreek slecht nederlands, hoe kan ik verbeteren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (8)

Je kunt op het ROC een speciaal programma volgen voor leerlingen die nog niet goed Nederlands spreken.

Informeer bij een ROC bij jouw in de buurt.

Toegevoegd na 52 seconden:
Verder kun je veel Nederlandse boeken lezen, naar Nederlandse t.v. kijken en veel met andere Nederlandse kinderen omgaan. Als je dat doet spreek je binnen een jaar prima Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten het volgen van een cursus zoals al geantwoord, is het veel omgaan met nederlandse leeftijdgenoten een heel goede manier om de taal te leren. Zij leren je het beste van allen de uitspraak zoals het 'normaal' gebruikt wordt, en niet zoals het 'zou moeten'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is elke dag nederlands praten en ook met je familie. Ik neem aan dat je naar school gaat en daar zal je toch ook nederlands praten? Veel oefenen en je niet schamen om fouten te maken. Daar leer je alleen van. Nederlands is een moeilijke taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door goed te luisteren en het gewoon te doen, Nederlands spreken. Dat klinkt misschien wel erg simpel maar Nederlanders hebben heel sterk de neiging om Engels te gaan praten tegen een vreemdeling omdat heel veel wereldburgers tenminste een beetje Engels spreken. Door daar in mee te gaan leer je de taal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlandse films en televisie kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo veel mogelijk praten en lezen.
Als je de kans hebt, ga dan naar Nederlandse kinderprogramma's kijken, zoals het Jeugdjournaal
en zelfs Sesamstraat.
Vragen: gewoon aan iedereen vragen of je het goed hebt, of ze je eventueel willen verbeteren,
als je daar tegen kan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is denk ik goed om thuis te oefenen, dus met je hele familie nederlands te praten. het is misschien ook handig om naar iets in het openbaar te gaan doen, je hoort daar veel mensen nederlands praten. probeer nederlandse boeken te lezen, het makkelijkste is beginnen bij kinderboekjes met plaatjes (kan je lenen bij de bibliotheek) nederlandse tv programma's kijken is ook handig, dat kan van dora (een kinderserie) tot GTST (soap). en natuurlijk zijn cursussen heel belangrijk en handig. owjaa radio luisteren en nederlandse muziek (zo fout).

dus de ideetjes,
- thuis proberen nederlands te praten.
- in openbare ruimtes.
- nederlandse boeken lezen (makkelijk:kinderboekjes met
plaatjes)
- nederlandse tv programma's
- cursussen
- naar radio luisteren

hopelijk heb je er wat aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen: spreken met iedereen die nederlands kent, praten, praten ,praten! kijk tv in het nederlands, je kan vaak woorden afleiden van de beelden die je ziet, luister naar nederlandse liedjes, ....