Bij welke zin zijn de hoofdletters goed? (zie toelichting)

'meneer de Jager' of 'meneer De Jager'

Toegevoegd na 51 minuten:
De zin was: ''s Morgens belde meneer De Jager/de Jarger op naar het Amstelhotel'

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat het hier om de aanhef van een brief of iets dergelijks gaat.

Het beste antwoord

meneer De Jager

Toegevoegd na 2 minuten:
In Nederlandse namen krijgen tussenvoegsels als van, de en der geen hoofdletter als er een ander deel van de naam (de voornaam, voorletters, naam van de partner etc.) voor staat. Ook na een adellijke titel krijgt het tussenvoegsel geen hoofdletter.

Als er geen voorletter, voornaam, achternaam of een ander tussenvoegsel voor staat, krijgt het tussenvoegsel een hoofdletter.

De verkorte vormen 't en d' worden altijd als kleine letter geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Hof
Jan het Hof
Meneer Het Hof
Baron het Hof 't Hof
Jan 't Hof
Meneer 't Hof
Baron 't Hof Makkelijk dus :D

Andere antwoorden (3)

Als meneer de Jager de complete zin is, dan alsvolgt: Meneer de jager.
Je begint een zin met een hoofdletter, het tussenvoegsel "de" heeft geen hoofdletter, en dan de eigenlijke achternaam weer wel met een hoofdletter.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie nu pas dat ik het zelf verkeerd deed. Jager als naam moet altijd met een hoofdletter. In jouw zin wordt het dua : meneer de Jager.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-
Lees het bovenstaande antwoord om de min te begrijpen. Meneer De Jager is gek.
Hij lijkt op meneer De Jager.
Het is meneer De Jager. Als er voorletters bij zouden staan moet het woord "de" met een kleine letter d. Dus bijv. meneer F.J.H. de Jager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In België is het steeds met hoofdletter, dus mijnheer De Jager, omdat de naam De Jager is en niet Jager. In België kennen we het niet dat de voorletters van de voornamen vooraan staan.
Robby BB